Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överspänningsskydd?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 16:01

Är grön på detta. Hur viktigt är det med detta på ett kontor där det står en liten server? Det finns i dag men jag undrar om det är en nödvändighet i dag 2011 på kontor eller om det mest är i villor för TV och extra känslig utrustning vid åska?

Det kan alltid uppstå spikar och sk flickers på nätet pga åsknedslag, omkopplingar i nätet, strömavbrott etc. Överspänningsskydd är definitivt att rekommendera.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-19 16:13

Det är oftast billigare att köpa och använda ett överspänningsskydd än att inte göra det och ta konsekvenserna
Kör med det hemma själv, kostar inte många kronor och är ett extra hängsle ifall det går illa.

  • Medlem
  • 2011-09-19 16:24

Men hur stor nytta gör dem egentligen när blixter slår ner med sina 25 MV? (Eller vad det nu är?) Eftersom elcentraler och ställverk kan börja brinna vid blixnedslag borde inte ett överspänningsskydd ha någon som helst betydelse i detta sammanhang...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-19 16:47

Inte vid en direktträff, men spikar kan färdas ganska långt, och då kan ett skydd göra nytta.

Finns det några överspänningsskydd ni kan rekommendera? Dels för mindre företag men kanske även för lägenheter?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-19 17:01

En av de två jag har är denna: Belkin F9S623yy2M Överspänningsskydd med telefon- och koaxialanslutningar! (fast utan COAX-delen).

Ursprungligen av citronsyra:

Finns det några överspänningsskydd ni kan rekommendera? Dels för mindre företag men kanske även för lägenheter?

hade överspänningsskydd ... för en tid sedan slog blixten ner och hårddisken i min MAc Pro och mina backuper rök alal åt skogen ... lustigt nog fungerar dock Mac Pro:n fortfarande .... men inga av diskarna ... mycket förvånnad att inte moderkortet eller något annat rök men nej det ar bara alla diskarna .. ...

Finns det inte små-ups'er med kombinationen ups och åskskydd?

Det låter ju som en vettig investering - om man bor på landet och med mkt luftledning runt sig.

  • Medlem
  • 2011-09-19 19:53

Enligt en elektriker jag pratat med, skall det till stora grejor för att få någon form av skydd. Installationen skall göras redan i centralen på huset, och är både omfattande och dyrt. Inte heller ger det något 100%-igt skydd. Jag antar att ett billigt spikskydd från valfri tillverkare inte kan skada, men sätt inte för stort hopp till det heller. Bor man på landet och vill vara riktigt säker, så bör man dra ut sladden på de apparater man är rädd om vid kraftiga åskoväder.

  • Medlem
  • 2011-09-19 19:59
Ursprungligen av Korsriddaren:

Enligt en elektriker jag pratat med, skall det till stora grejor för att få någon form av skydd. Installationen skall göras redan i centralen på huset, och är både omfattande och dyrt. Inte heller ger det något 100%-igt skydd. Jag antar att ett billigt spikskydd från valfri tillverkare inte kan skada, men sätt inte för stort hopp till det heller. Bor man på landet och vill vara riktigt säker, så bör man dra ut sladden på de apparater man är rädd om vid kraftiga åskoväder.

Ungefär som jag sa i #4.

Behövs egentligen skydd i tre nivåer - grovskydd som sitter ute vid mätarskåpet, mellanskydd i centralen och finskydd mellan apparaten och uttaget. Som jag förstått så är det i princip ett fullgott skydd, men det är väl ganska sällan man kan få den skyddsnivån.

Annars är ju en UPS en fantastiskt bra investering. Funkar ju dels som finskydd, men framför allt kan det spara rätt mycket merarbete om man garderar sig mot kortare strömavbrott oavsett om det är åska eller klåfingriga hantverkare som är orsaken. APC är trevliga att jobba med, funkar med i princip alla server-OS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-19 20:44

Är själv elektriker men absolut ingen expert i ämnet, mycket har redan blivit sagt också.

Men mycket beror ju på var man bor i stan eller längre ut på landet. Ett nedslag i friledningen som går rakt in i ett hus kan jag ju garantera att ett överströmsskydd inte fungerar så bra. I svenska kraftstationer och transformatoranläggningar finns där skydd mot blixnedslag, så det leds rakt ner i marken istället. Men ingenting är ju 100% då det är stora krafter. UPSer hjälper till att stabilisera spänningen, men inget direkt skydd mot en rejäl spik.

Men det man kanske också ska tänka på i elektroniksammanhang är ju att dippar i nätet kan påverka en mekanisk hårddisk (hastig avstängning) likaväl som en spik.

Prata med grabbarna på Eaton så kanske du får bättre svar

http://powerquality.eaton.com/Products-services/Backup-Power-UPS/PC-Workstation-Home-AV/default.aspx

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 09:13

Man kan ju dela in UPSer i två klasser: de billiga som bara slår på när spänningen försvinner eller sjunker under en viss nivå, och de dyrare som ligger online och jobbar hela tiden. De senare ger ett visst skydd mot spikar.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-09-25 11:53

Skydd som sitter i vägguttaget är alltid en form av finskydd men kan skydda relativt bra. Det viktiga är att kolla vad det består av. VDR(varisistor) eller spänningberoende motstånd är vanligt i billiga skydd, dessa är ofta stor som en tia och doppade i blå plast. VDR skyddar mot pikar från tex lågenergilampor. I övrigt som finskydd så är det skydd dom erbjuder mest enligt placeboeffekten. VDR används dock med fördel på inkommande till huset men då i kraftigt utförande som inte alls liknar de man hittar i konsumentskydd.

Vill man få ett skydd för sin dator är ofta ett gnistgapsskydd bäst. Dessa består av en kammare där det blir en ljusbåge som dämpar spänningen effektivt. Ofta byggda som en liten cylinder.

På stora kraftledningar används ett stort porslinsrör fyllt med plattor med både gnistgap och vdr i kombination.

1
Bevaka tråden