Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken typ av Mac Pro behövs till mitt arbete?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver lite hjälp här:

Vilken typ av Mac Pro behöver jag till mitt arbete?
Jag behöver nog inte den dyraste och bästa utan den som duger utan att datorn kör fast.

Program jag jobbar med:

Final Cut Studio - kommer att uppdatera till X så småningom.
After Effect
Photoshop
FileMaker Pro Advanced
Adobe CS5.5 Production Premium 5.5 Mac (mest med After Effects keylight effekter, croma)

Tacksam få hjälp.

Mvh /J

Du har väl liksom svarat på din egen fråga. Om du inte har råd med den värsta återstår väl nån billigare.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Du har väl liksom svarat på din egen fråga. Om du inte har råd med den värsta återstår väl nån billigare.

Tror inte det är nödvändig med den dyraste o bästa dator tex. grafikkort osv som finns på marknaden. dyrt kommer det nog att bli men att ta den dyraste behövs inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-13 22:27

Det hänger ju mycket på vilken upplösning och codecs du kommer att använda vid din videoredigering....

Ursprungligen av kenjon:

Det hänger ju mycket på vilken upplösning och codecs du kommer att använda vid din videoredigering....

Vi jobbar med HD kameror, 2 st Sony Videokamera PMW-EX1R och några till i lägre kvalitet från olika vinklar som förvandlas till Webb filmer, DVD, kurs material... kurs material med person/er som syns i rutan. berättar berättelse på teckenspråk, alltså ska kvalitet vara bra.

Hoppas det räcker som svar annars bara att fråga på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-13 22:58

Och du skall jobba med extern skärm eller inte?

Ursprungligen av reboot81:

Och du skall jobba med extern skärm eller inte?

En Mac Pro har ju ingen inbyggd

Ursprungligen av reboot81:

Och du skall jobba med extern skärm eller inte?

Ja, jag använder två skärmar.

/J

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-09-14 09:54

Som kenjon säger måste du nog specificera vilket material du kommer jobba med. Det är en jäkla skillnad på lite web-video och långfilm så att säga.

Ok, jag ska undersöka detta och återkommer..

  • Medlem
  • 2011-09-15 07:26

Nu kan jag vara ute och cykla, om så är fallet får någon gärna rätta mig.

Enligt de tester som har kommit på senare modeller av iMac så är den lika snabb eller t om snabbare än Mac Pro. Kan en iMac med ett bättre grafikkort vara ett alternativ? På köpet får du en fantastisk skärm på 27".

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-09-15 11:07

Vi sitter med den senaste i7 imacen och redigerar material från RED och Sony EX3 utan problem. Tillsammans med en Thunderbolt Promise Pegasus Raid raid disk så blir en Mac Pro onödig om man inte behöver använda några videokort med PCIx interface.

Ursprungligen av Tanso:

...om man inte behöver använda några videokort med PCIx interface.

Det finns Thunderbolt-lösningar även för detta. (eller är åtminstone på väg ut på marknaden snart)

Och ett litet språkpolis-påpekande:
Jag förmodar att du menar PCI Express, som brukar förkortas PCIe eller PCI-E. Om du använder förkortningen PCIx så finns det kanske en liten risk att man förväxlar det med den gamla standarden PCI-X som är något helt annat än PCI Express.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-15 12:16

Jag skulle vänta med inköp av mac pro tills dom "nya" dyker upp. Inte långt kvar nu enligt alla "rumors" sidor. Men som Tanso säger. Senaste iMacen med Thunderbolt och med en pegasus kopplad till den. Och Decklinks externa Capture-um...kort/låda så har du en rätt kompetent maskin. Se bara till att maxa ramen eftersom du sitter på AE. Flaskhalsen på alla NLE är idag mer eller mindre hårddiskarna - så en pegasus raid är att rekommendera.

Handlar det bara om webfilmer så skulle jag hoppa på FCPX tåget redan idag. Allt går snabbare trots sina rejäla brister. Ref monitor etc.
**notis - Är vanligtfall inte så här snäll mot FCPX - krävde pengarna tillbaka av Apple efter ett par dagars testande. Men för dig tror jag FCPX
skulle vara en trevlig uppgradering.

Slutsatsen är väl att en iMac är "bättre" för det du är ute efter, och billigare. Skulle du däremot haft 3d i din "kravspec" hade jag sagt MacPro direkt. Inte för att iMacen inte fixar det utan för att MacPro'n har lite mer kräm under huven (top modellerna)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-15 13:07

Likt många andra här är senaste iMacarna ganska intressanta maskiner för redigering idag. Dock måste de kompletteras med ex. en Pegasus RAID och drar då något iväg vad gäller priset. Kan du vänta så skulle jag försöka hålla mig till nästa generation MacPro kommer. Intel har pratat om deras Xeon E3, E5 och E7 som är i produktion nu och kommer ersätta de CPU:er som finns i dagens MacPro som härstammar från sent 2009 (maskinerna kom dock våren 2010).

Exempel idag:
- 27" iMac med snabbare CPU och GPU, 16 GB RAM, extern Pegasus 8TB RAID kostar c:a 33 500 kr inkl moms
- MacPro 2x2.4Ghz QuadCore, Radeon 5870, 20GB RAM, intern 8TB disk internt kostar c:a 43 000 kr inkl moms

Kommer ni köra mycket After Effects och Premier skulle jag säga MacPro direkt dock. Premier accelereras med CUDA och då kan ni komplettera MacPro med ett Quardo-kort som kommer göra saker MYCKET snabbare för er. After Effects är även ett program som är RAM-hungrigt utan dess like. Men, som det ser ut idag, då iMacen är en generation "senare" än MacPro:n, betalar man ett premium för vissa funktioner.

Men som du ser så skiljer det mycket pengar och faktum är att iMacen kommer vara snabbare än MacPro:n på mycket. Ex. Photoshop nyttjar fler kärnor dåligt och 16GB RAM är generellt sätt tillräckligt där.

1
Bevaka tråden