Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nästan svart skärm iMac G4 globen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en äldre 17" iMac G4 "globen". Den har varit en riktig trotjänare i många år, och fungerat i stort sett problemfritt. Tills häromdagen. Den går att starta upp som vanligt, men skärmen var från ena dagen kristallklar till den andra näst intill beckmörk? Det går med nöd och näppe att urskilja skrivbordet, men det är dock omöjligt att kunna navigera bland fönster och menyer. Är det månne någon annan som stött på detta problem och funnit någon lösning på det.
Jag är oerhört tacksam för ev. svar och tips.

Det är antagligen invertern i skärmen som är trasig. Går kanske att hitta en på eBay eller något, men det känns väl kanske inte riktigt som det är värt det till en så gammal dator...?

Hej och tack "Capeman". för svar. Men en kanske dum fråga, vad är invertern i skärmen för något? Jag är helt novis på tekniska detaljer som rör komponenter, kretskort och dylikt. Jag är heller egentligen inte i begrepp att rädda min gamla trotjänare längre, utan är mest ute efter att rädda filer och annan programvara från burken, vilket inte är så lätt när man inte kan se vad man gör?

Jag har även varit inne i en Apple-butik ett par gånger angående möjligheter till att hitta en adapter-sladd till en extern skärm, som fungerar till min äldre modell, men jag kan inte påstå att jag har fått någon bra lösning ännu.
Jag har hört allt ifrån att det inte går till att det inte finns sådana gamla adapterkablar längre???

Jag kommer inom det närmaste att antingen skaffa minstingen av iMac eller Mac Mini (äldre modellen med rom) plus en billig PC-skärm?

Det största felet med Mac är att problemen infinner sig så sällan att man blir lat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-30 22:23

När du har skaffat din andra Mac, startar du din Globe med "T" nedtryckt på tangentbordet, och kopplar ihop bägge Macarna med en Firewirekabel. Då kan de enkelt kopiera över vad du vill ha.
Invertern är spänningsaggregatet för lysrören till skärmens bakgrundsbelysning.

Japp, bra svar från kenjon. Att hitta en adapter som fungerar om du verkligen vill koppla in din G4 till en extern skärm borde inte vara så svårt. Du ska ha mini-VGA till VGA. Borde gå att hitta på Tradera eller eBay.

Vill du så går det att byta invertern. Kollar man i servicemanualen för din iMac så är det inte så mycket jobb. I det står det att invertern heter 922-5298 och kostar på Ebay runt $70 + frakt (om jag fattat rätt om din modell). Så det är ju frågan om du vill lägga de pengarna på den. Manualen hittade jag här: APPLE MANUALS

Tack alla för snabba och kloka svar, nu vet jag nog hur jag skall gå vidare

1
Bevaka tråden