Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs slutar som CEO för Apple

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-08-25 10:35
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är Cook visionär nog?

Kanske inte, men det finns säkert andra som kan axla den rollen. Kom ihåg att det inte bara är Jobs, Cook och Ives som jobbar på Apple...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 07:51

Apple kommer inte förändras så mycket
People familiar with the situation have said that Mr. Jobs continues to be active at Apple and is closely involved in the company's product strategy. Apple watchers don't expect that to change even after Mr. Cook takes over.

  • Medlem
  • 2011-08-25 08:42
Ursprungligen av zappee:

Apple kommer inte förändras så mycket
People familiar with the situation have said that Mr. Jobs continues to be active at Apple and is closely involved in the company's product strategy. Apple watchers don't expect that to change even after Mr. Cook takes over.

Ytterligare ett tecken som tyder på att Apple kommer att förbli vad det är:

"– Apple kommer att förändras utan Steve Jobs, det kommer att bli ett mycket annorlunda Apple, säger Rob Enderle på analysföretaget Enderle Group."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 08:49
Ursprungligen av wlao:

Ytterligare ett tecken som tyder på att Apple kommer att förbli vad det är:

"– Apple kommer att förändras utan Steve Jobs, det kommer att bli ett mycket annorlunda Apple, säger Rob Enderle på analysföretaget Enderle Group."

Hehe. Always bet against Rob Enderle.

Det här kommer gå bra, Tim blir utmärkt som ersättare.
Han har ju ändå rullat skeppet i omgångar när Steve vart borta.

Legat sömnlös har jag gjort, men inte över det här...

Mest irriterad över nyheterna på TV, allt om att Steve lägger av; inte ens ett namn eller bild på ersättaren.

Sedan vet man ju att en del nötter på jobbet kommer gå loss på en om den fantastiska nyheten; samt att nu kommer ju Apple självklart gå i konken innan tisdag....

Ursprungligen av Goflorp:

Det här kommer gå bra, Tim blir utmärkt som ersättare.

Sedan vet man ju att en del nötter på jobbet kommer gå loss på en om den fantastiska nyheten; samt att nu kommer ju Apple självklart gå i konken innan tisdag....

Som på IDG:s kommentarsfält:)

Ursprungligen av Goflorp:

...Sedan vet man ju att en del nötter på jobbet kommer gå loss på en om den fantastiska nyheten; samt att nu kommer ju Apple självklart gå i konken innan tisdag....

Det är därför det finns Nötknäppare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 08:19

Jag kan förstås ha fel men:
Att sitta som chef för världens största företag och sitta på styrelse för Disney tar tid och energi, mycket tid och energi . Även för en frisk person. Tim Cook verkar vara något av ett geni och en maskin när det kommer till att sköta ruljansen, mycket mer än Steve Jobs någonsin har varit. Sitter han bara kvar i styrelsen och fungerar som ett filter för saker som släpps så är jag inte orolig.

Även om han älskar Apple så är han ju ingen robot. Klart han vill lägga mer av sin minskade ork på sin familj och sitt liv. Det skulle nog alla utom de galnaste företagsledarna.

Det är som flera säger ganska väntat. Årets wwdc var han inte med på scenen mer än för att presentera de andra presentatörerna. Han har tagit ett steg bakåt för varje av de senaste årens pressevent o wwdc. Det är tydligt när man ser bilder av honom att cancern tar musten ur honom även om han nu är cancerfri. Hans läkare har säkert i flera år sagt att han måste vila för att återhämta sig men eftersom han är Steve Jobs så har detta inte varit ett alternativ då han varit på Apple hela tiden antingen personligen eller i tanken.

Det är förstås tråkigt men han har sedan han kom tillbaks till Apple haft en plan o följt den, byggt upp en stark organisation med motiverade människor. Han har byggt upp ett designspråk som ju knappast lär ändras på ett tag o så länge han finns i bakgrunden kommer Apple alltid vara Apple.

Live long and prosper Steve

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-25 08:37

Det är en elak cancerform han har/haft. Min egen morsa gick bort i det där, fasthän Jobs hade väl någon ovanligare typ. Tråkigt för Apple och teknikvärlden, han är ju minst sagt inspirerande.

Julian-c: Fanatism är mänsklighetens största Ok, finns bättre saker att spendera tid på.

Ursprungligen av Ikebana:

Det är en elak cancerform han har/haft. Min egen morsa gick bort i det där, fasthän Jobs hade väl någon ovanligare typ.

Nja, äpplen och päron. Neuroendokrina tumörer är en helt annan sjukdom än egentlig cancer i bukspottkörteln (med annat ursprung och väldigt mycket bättre prognos). Ganska märkliga saker som ser väldigt fula ut och gärna metastaserar hejvilt, men som även då är synnerligen behandlingsbara med en snittöverlevnad på väl över 10 år.

Det folk missar är att man kan få olika tumörsjukdomar i ett och samma organ, allt från godartade bindvävsknölar till riktigt högmaligna saker, dels eftersom organen ju består av flera olika vävnader och dels för att det finns flera olika gener som kan mutera och bilda tumörer. Särskilt pressen är väldigt bra på att praktiskt taget dödförklara Jobs p.g.a. detta, vilket de gjort regelbundet sedan 2004. Man kan ju tycka att de borde reflektera över det konstiga i att han flera år senare ändå lever och är på benen, men det är kanske att hoppas på för mycket.

Det här var det värsta beskedet i mitt liv. Jag har inte kunnat sova i natt. Jag har suttit uppe och gråtit och tänkt, funderat mycket på hur det kunde bli såhär. Från VD till styrelseordförande, det måste betyda att han dör snart. Stackars stackars Steve.

Själv har jag knutit repet på balkongen. Kanske hoppar jag idag...kanske imorgon...vi får se...det är tungt nu...tufft å leva...

Ursprungligen av timothy:

Det här var det värsta beskedet i mitt liv. Jag har inte kunnat sova i natt. Jag har suttit uppe och gråtit och tänkt, funderat mycket på hur det kunde bli såhär. Från VD till styrelseordförande, det måste betyda att han dör snart. Stackars stackars Steve.

Ursprungligen av Zimmerman:

Själv har jag knutit repet på balkongen. Kanske hoppar jag idag...kanske imorgon...vi får se...det är tungt nu...tufft å leva...

Klockren.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 14:51
Ursprungligen av timothy:

(...) det måste betyda att han dör snart. (...)

Steve Jobs kommer aldrig att dö. Redan nu har de förberett näringslösningen och den behållare som hans hjärna kommer transplanteras till, när kroppen ger upp.

Det är inte en slump att Apple blivit experter på unibody aluminium och kurvat glas:

och verkade det inte finnas en liten tippex-plutt på ritningarna av Apples nya moderskepp, precis där currykryssen möter Feng Shui-linjerna?

F.ö. hoppas jag att flera av reaktionerna här saknar en emoticon. Jämförelsen med påven var klockren.

Nej, du är felinformerad. Biologiska hjärnor är inget att spara - dom ruttnar och degenererar med tiden. Apple kommer istället att tanka över Jobs hjärnas innehåll - ner till varje synapskoppling och varje neurons energitillstånd - till ett chip. Det var egentligen därför dom köpte det där chipdesignföretaget/labbet. A5-chip etc är bara ett bonus kan man säga.
Detta chip kommer att placeras i centrum av nya moderskeppet som ska byggas - och kopplas upp mot periferien (med WiFi så klart då Jobs avskyr sladdar). Men bara arbetsminnet renderas ju där - själva infodatabasen i Jobs hjärna ligger i North Carolina (dom hann just bygga det) där det kommer att fyllas vidare med miljoner människors informationssamlande - då allt är synkad med nya iCloud. Man kan säga att iCloud egentligen är Jobs efter han lämnar det fysiska.

Så - klart Jobs blir kvar på Apple. Även om man inte kommer att kunna skaka hand med honom. Kanske hologram i framtiden, men jag vet inte hur han ställer sig till det. Det skulle vara ett hologram baserat på när han var ung hippie då.

Ursprungligen av alamode:

Steve Jobs kommer aldrig att dö. Redan nu har de förberett näringslösningen och den behållare som hans hjärna kommer transplanteras till, när kroppen ger upp.

Det är inte en slump att Apple blivit experter på unibody aluminium och kurvat glas:

och verkade det inte finnas en liten tippex-plutt på ritningarna av Apples nya moderskepp, precis där currykryssen möter Feng Shui-linjerna?

F.ö. hoppas jag att flera av reaktionerna här saknar en emoticon. Jämförelsen med påven var klockren.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-25 11:18
Ursprungligen av Samuel K:

Nja, äpplen och päron. Neuroendokrina tumörer är en helt annan sjukdom än egentlig cancer i bukspottkörteln (med annat ursprung och väldigt mycket bättre prognos). Ganska märkliga saker som ser väldigt fula ut och gärna metastaserar hejvilt, men som även då är synnerligen behandlingsbara med en snittöverlevnad på väl över 10 år.

Det folk missar är att man kan få olika tumörsjukdomar i ett och samma organ, allt från godartade bindvävsknölar till riktigt högmaligna saker, dels eftersom organen ju består av flera olika vävnader och dels för att det finns flera olika gener som kan mutera och bilda tumörer. Särskilt pressen är väldigt bra på att praktiskt taget dödförklara Jobs p.g.a. detta, vilket de gjort regelbundet sedan 2004. Man kan ju tycka att de borde reflektera över det konstiga i att han flera år senare ändå lever och är på benen, men det är kanske att hoppas på för mycket.

aha ok, det visste jag inte. Javisst finns det en massa olika tumörer. Annars brukar man väl säga att om pancreacancer inte opereras tidigt är överlevnaden 0% på 10 år.

Av egen erfarenhet är sjukdomar av den här typen påverkas inte bara kroppen utan psyket och livet runt omkring minst lika mycket. Jobs kanske rent av söker andra prioriteringar i tillvaron, finns ju annat kul än apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 12:20

Jobs kommer ju vara kvar vid Apple, dock inte som VD, styrelsen och resten av bolaget lär nog lyssna noga på vad han har att säga även i framtiden.

  • Medlem
  • 2011-08-25 08:38

Man kan ju faktiskt också se det som nästa naturliga steg i den långa process att få Apple att fungera även utan SJ.

Det som hänt nu är bara att Jobs avgått som VD - han är kvar i bolaget och, om han får som han vill, styrelseordförande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-25 21:56
Ursprungligen av wlao:

Man kan ju faktiskt också se det som nästa naturliga steg i den långa process att få Apple att fungera även utan SJ.

Den där förkortningen av Steve Jobs är ju närmast hånfull.

/pendlare

  • Medlem
  • 2011-08-25 22:33
Ursprungligen av jahve:

Den där förkortningen av Steve Jobs är ju närmast hånfull.

/pendlare

oops...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-25 08:52

Det de flesta inte verkar tänka på att att Tim Cook faktiskt har varit "VD" för Apple sedan januari, då Steve gick på sjukledighet (även om han inte ärvde titeln då). Så för Apples del har inte mycket förändrats gällande hur bolaget styrs. Personligen tror jag att det är vad Steve ser, när han väljer att avgå som VD men sitta kvar som styrelseordförande för Apple och som ledamot i Disney. Det är klart att SJ har haft för mycket att göra, och om han kan lämna den dagliga driften till Tim och själv fokusera på Apples visioner m.m. som styrelseordförande så tror jag att det bara är bra.

Blev också lätt chockad, men jag tror att Tim Cook klarar detta galant. Han har ju varit Steve Jobs "lärling" och fungerar redan som CEO. Dessuotm är ju Steve Jobs kvar som styrelseordförande och fortfarande hjälpa till och rikta företaget så det utvecklas positivt. Jobs har helt enkelt haft för mycket att göra.

Han skall ha en eloge for väl utfört arbete och att han vågar lämna över ansvaret till en annan kompetent person.

Jag kan inte påstå att det var oväntat, men min känsla var mer av en chock snarare än förvåning när det väl hände.

Det har varit en riktig jävla bergochdalbana sedan 2002 när jag började fundera på att skaffa en Mac och 2003 när jag väl köpte min allra första egna. Spänningen inför varje Keynote. Alla kommentarer och debatter på forum efter varje produktintroduktion. Med Apple och Steve Jobs har det dock aldrig bara varit produkter. Det har handlat om filosofi och om ett resonemang om vad som är viktigt och värt att prioritera. Att gå in i butiker och klämma på alla nya iBooks, PowerBooks, MacBooks, MacBook Pros, iPods, iPhones har alltid varit kul. Men det har aldrig varit lika kul som att försöka ta ett steg tillbaka och se vad de representerar för tänkande. Vi som gillar Apple har också varit lyckligt lottade med skribenter och observatörer av högsta klass: John Gruber, Andy Ihnatko och John Siracusa. Vem skulle kunna tänka sig att alla tre skulle skriva om något annat företag? Apple under Steve Jobs har kommunicerat väldigt lite i ord och väldigt mycket i produkter. Apple är unikt för att det talar med en klar och tydlig stämma. Hur många andra företag kan marknadsföra sina produkter med en enda mening eller mindre?

Det är nog ingen slump att Tim Cook har Steve Jobs fulla förtroende. Han kommer med all sannolikhet göra ett utomordentligt jobb, men känslan av att en era är över är svår att bortse ifrån. Jag tror att Apple kommer att växa och att deras bästa tid ligger framför dem. Men jag kommer att sakna Steve Jobs. Det kommer aldrig bli likadant igen.

Tack för allt, Steve.

Det vet vi ingenting om. Vad vi vet är sådant som styrelsen anser vara bra för företaget. Troligtvis diggar han Cook - annars skulle han kickat gubben för länge sedan - men även om Jobs hatar mannen och anser att han inte fyller en VD-kostym så skulle han aldrig lufta detta i ett så delikat läge som just nu. Det skulle skada företaget och övergångsprocessen till att isåfasll hitta rätt man/kvinna.
Allt är ett skrivet manus och ingenting är exakt vad det ser ut att vara och vad corporate people säger och vad som står i pressreleaser har inte nödvändigtvis ett dugg med sanningen att göra.
Det roliga är att försöka klura ut vad som egentligen händer :-).

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det är nog ingen slump att Tim Cook har Steve Jobs fulla förtroende.

  • Medlem
  • 2011-08-25 10:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Allt är ett skrivet manus och ingenting är exakt vad det ser ut att vara och vad corporate people säger och vad som står i pressreleaser har inte nödvändigtvis ett dugg med sanningen att göra.
Det roliga är att försöka klura ut vad som egentligen händer :-).

Exakt min tanke. Och jag är övertygad om att herr Jobs är mycket medveten om vilken reaktion som beskedet om hans avgång skulle orsaka, och därför formulerade brevet/pressmeddelandet så att det vid första anblicken skulle låta mera dramatisk än vad det är. Nu sitter han och skrattar gott åt blogsplotionen som han orsakat.

Jag tror också att tidpunkten är ganska väl vald - lagom långt efter en kvartalsrapport och att det inte händer speciellt mycket just nu. Och snart kommer de att lansera någon ny, blank produkt som alla kommer att springa och titta på istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-25 10:40
Ursprungligen av wlao:

…Och snart kommer de att lansera någon ny, blank produkt som alla kommer att springa och titta på istället.

Biografin om Steve jobs i November.

Detta var ju väntat. Trodde att han skulle gå redan i våras. Redan när han sjukskrev sig insåg jag att det var kört för den mannen. Kan ni föreställa er hur illa ställt det måste vara när en man som Jobs sjukskriver sig?

Jag tror att företaget rullar på med sådant momentum framåt nu så det var helt enkelt bäst att göra det nu. Alla vet att han förr eller senare måste lämna över och nu fanns ett lämpligt fönster i tiden att göra det.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tror att företaget rullar på med sådant momentum framåt nu så det var helt enkelt bäst att göra det nu. Alla vet att han förr eller senare måste lämna över och nu fanns ett lämpligt fönster i tiden att göra det.

Precis. Jag tror detta var ett noga utvalt tillfälle, precis som allt annat Jobs planerar. (Men han skulle förstås inte avgå redan om det inte var för att han är sjuk till att börja med.)

För att återknyta till Gruber igen (ja, jag är sådan fanboy ) så skrev han några läsvärda ord om Jobs avgång och avslutade med:

Jobs’s greatest creation isn’t any Apple product. It is Apple itself.

Today’s announcement is just one more step, albeit a big and sad one, in a long-planned orderly transition — a transition that no one wanted but which could not, alas, be avoided. And as ever, he’s doing it his way.

So it goes.

Bevaka tråden