Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storlek på Time Machine-backup

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-17 17:30

Har en extern disk på 1TB för Time Machine-backuper till mina burkar. Eftersom disken nu är full till 3/4-delar tänkte jag kolla hur stor del av backup-disken mina olika burkar tar upp. I mappen Backups.backupdb valde jag således en av de datorer jag inte använder så mycket längre och körde Visa info. Döm om min förvåning då den efter ett bra tags tänketid visar att enbart denna mapp tar upp 1,28 TB på min 1TBs disk.

Detta måste väl vara en bugg? Eller är tanken att TM ska ha så smart lagring att den överlistar OS X i hur mycket plats den behöver?

I vilket fall undrar jag nu om någon vet hur jag faktiskt kan ta reda på storleken på de olika burkarnas backuper?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-20 20:41

Har kommit fram till att detta tydligen är en feature för Finder, dvs att inte följa hårdlänkar (som TM använder) för beräknande av storleken. Filer som bara lagrats en gång men länkats flera gånger räknas således fler gånger om.

För att faktiskt se mappens storlek fungerar istället följande kommando i Terminalen:
du -c -h

Mappen som Finder beräknade till 1,28TB väger i själva verket bara en tiondel: 145GB.

1
Bevaka tråden