Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet man om ett spel funkar rent prestandamässigt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 09:26

Hej
Såg att GTA-serien ska släppas till mac via App Store. Kul!
Dock finns det inga tekniska specar för vad för dator som krävs. Man kan ju TYCKA att GTA 3, San Andreas och Vice City bör funka på mina nya Macbook Pro. Men man VET ju inte det...

Förväntas man ha koll på sånt här eller? Sen jag slutade spela PC-spel för typ 8 år sen har jag aldrig koll på prestanda längre vad gäller spel. Så jag känner mig lite lost här.
Och detta gäller inte enbart GTA, utan spel överlag.

Det är ingen skillnad idag på den punkten mot hur det var för 8 år sen.

Man får alltså läsa tester och erfarenheter från folk på nätet, alternativt prova själv med ett resultat att man blir besviken.

Konsoll!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 10:31
Ursprungligen av keptang:

Det är ingen skillnad idag på den punkten mot hur det var för 8 år sen.

Man får alltså läsa tester och erfarenheter från folk på nätet, alternativt prova själv med ett resultat att man blir besviken.

Konsoll!!

visst, det kan jag förstå att man kan hitta info på nätet.
men om spelet släpps på nytt idag till mac behöver ju kanske inte pc-specarna som är från 2004 stämma. eller?
jag tycker bara att om en butik som App Store lägger ut spel, bör specen vara med. den är ju den på vissa spel. det står nu bara att osx 10.6 krävs. det är ju inte mycket info...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-19 14:57
Ursprungligen av martenj:

visst, det kan jag förstå att man kan hitta info på nätet.
men om spelet släpps på nytt idag till mac behöver ju kanske inte pc-specarna som är från 2004 stämma. eller?
jag tycker bara att om en butik som App Store lägger ut spel, bör specen vara med. den är ju den på vissa spel. det står nu bara att osx 10.6 krävs. det är ju inte mycket info...

Jag googlade och GTA 3 verkar kräva en P3 450MHz, 96MB ram och 16MB grafik, alla intel-macar springer cirklar kring en sådan. Det skulle ju ungefär motsvara de första G4'orna.
Eftersom 10.6 kräver intel-mac så räcker det ju som systemkrav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 15:08
Ursprungligen av Json_81:

Eftersom 10.6 kräver intel-mac så räcker det ju som systemkrav.

det hade jag ingen aning om, det tror jag heller inte att gemene man vet. men men, skit samma. verkar bara vara jag som vill veta om spelet funkar eller inte på min dator och tycker apple kan servera den infon från sin egen butik.

Rekommendationer från speltillverkare på minimum spec och rekommenderad spec har väl aldrig stämt, så det spelar väl ingen större roll om det står där eller inte.

Tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 14:59

Det bästa man kan göra är egentligen att söka på spelet på google samt exempelvis "review" , "OSX" eller "mac". Ibland är det bra att söka efter spelet + "performance issues".

Enklaste sättet att få reda på systemkraven är nog att googla "GTA 3 mac" och klicka sig vidare till Rockstars supportsida med systemkraven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 16:10

Fast systemkrav ≠ prestanda.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast systemkrav ≠ prestanda.

Precis, var det jag försökte skriva i mitt inlägg #4.

1
Bevaka tråden