Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att hämta film från videokamera?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte söka, men hittade fasen inget.

Någon som har tips på ett bra program som kan spara ner video som jag kopierar från min dv-kamera (band, Mini DV) ?
Kameran kopplas in via firewire.

Om du inte har iMovie så borde du kunna använda Quicktime. Välj Arkiv -> Ny filminspelning och se till så att kameran är vald som källa. Tryck Rec på datorn och Play på kameran, och sen är det bara att vänta. (jag bara förmodar att det går att göra så, jag har inte testat själv)

Annars har du appen Bildinsamling. Själv använder jag iPhoto som fungerar bra. kostar dock pengar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Annars har du appen Bildinsamling. Själv använder jag iPhoto som fungerar bra. kostar dock pengar.

Men dom fixar väl ändå inte att spara strömmat media via fw? Eftersom jag måste trycka play på videokameran och "spela in" på datorn.

iMovie har jag använt att föra över från Mini DV via Firewire. Inga problem vad jag minns. Åtminstone i tidigare versioner av iMovie fick man varje videosekvens som ett eget klipp i iMovie. Automatiskt, var bara att trycka på "import" el. liknande och låta kameran rulla.

Ursprungligen av M. Sundbom:

iMovie har jag använt att föra över från Mini DV via Firewire. Inga problem vad jag minns. Åtminstone i tidigare versioner av iMovie fick man varje videosekvens som ett eget klipp i iMovie. Automatiskt, var bara att trycka på "import" el. liknande och låta kameran rulla.

Ja, testade iMovie nu. Verkar smutt. Ska bara lista ut vart den sparar filerna.

Ursprungligen av yabbah:

Ska bara lista ut vart den sparar filerna.

Det väljer du själv vid importen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det väljer du själv vid importen.

Nja, man valde "yabbah imac" och sen valde jag som ny händelse och döpte den. Gick inte att välja mapp typ. Men dom måste väl ligga nånstans tycker jag.
Eller måste man exportera dom på nåt sätt från iMovie?

Kolla i ~/Filmer/

Ursprungligen av Zimmerman:

Kolla i ~/Filmer/

Tackar, där var dom. Antar att man kan konvertera om dom till avi lr något sen? Är .dv-filer nu.

1
Bevaka tråden