Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan skicka e-post i Mail men inte ta emot (Tele 2)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-08-13 22:57

Ja, ja! Jag vet att det sedan tidigare finns trådar med samma namn som denna men de har inte riktigt någon bäring på min fråga som är vidare.

För ganska exakt 2 år sedan bytte jag bredbandsleverantör från Bredbandsbolaget till Tele 2 därför att bostadsrättsföreningen erbjöd 100 MB fast lina in i väggen utan extra kostnad, d.v.s detta ingår i hyran. Så lång allt väl.
Jag betalar för att använda mig av Apples MobileMe-tjänster (i och med Icloud blir ju tjänsterna gratis vilket är välkommet) och använder Apples Mail som e-postprogram.
I och med byte av bredbandsleverantör kunde (och kan jag) enbart skicka e-brev men inte ta emot dylika.

När jag tittar på informationen i ”Anslutningsgranskare” under fönstermenyn i Mail så lyser en statuslampa rött och en statuslampa grönt och med följande text:

Anslutningsstatus: Mail kunde inte ansluta till Internet.

Röd statuslampa: POP Account: Kunde inte ansluta till den här MobileMe POP-servern. Kontrollera att nätverksanslutningen fungerar och att du har angett rätt information i kontoinställningarna. Kontrollera också att servern accepterar anslutningarna till port 587. Om inte, ändra portnumret under avancerat i kontoinställningarna.

Grön statuslampa: mail.tele2.se: Anslutningen och inloggningen på servern lyckades

Jag var då inne och lästa på diverse fora, förutom detta, Mac Worlds forum och engelskspråkiga diton, bl.a. Apples eget forum på supportsidan. Råden var och är ofta desamma:

”Har du ställt in rätt port?”

Japp! Jag har följt Tele 2:s instruktioner

http://www.tele2mail.com/manual/macmail/

till punkt och pricka och kollat portarna 318 gånger (minst) och det hjälper inte.

2. En annan fråga var om jag hade rensat i nyckelassistenten eller något liknande (det var nu två år sedan så jag minns inte alla begrepp).

Japp! Inte heller det hjälpte.

3. ”Har du avslutat Mail och slängt com.apple.mail.plist?”

Nej, jag har inte vågat det. Och en av mina frågor är därför vad händer om jag gör det? Försvinner hela mitt e-postbibliotek då?

4. Den mest drastiska lösningen var tydligen att radera kontot och helt sonika öppna ett nytt. Kruxet med den lösningen är då bara, vad jag förstår, att hela e-postbiblioteket raderas för gott. Den risken är jag, av förståeliga skäl, lite nojig för.

Jag tröttande då och gav upp och har sedan dess använt mig av Mobile Me:s webb-e-post i stället för Mail men så ska det ju inte behöva vara. Nu är det helg och nu ska jag jäklar i min lilla låda (med benägen hjälp från er) lösa detta problem för gott!!

Ovanstående gäller ju om jag vill använda POP-konto. Jag bör kanske nämna att jag precis har köpt en ny Macbook Pro och där fungerar det att såväl skicka som att ta emot e-brev. Jag har fortfarande inte fört över data från min gamla MBP till min nya via flyttassistenten då jag inte vill föra över de gamla Mail-inställningarna som inte fungerar. Det är också av den anledningen som jag vill lösa detta problem.

Först trodde jag (precis som somliga forumskribenter antog på de fora jag läste för en 2 år sedan) att det var någon skitbugg på min gamla dator som ställde till det men när jag idag tittar i kontoinformationen för Mail på mina respektive datorer ser jag att det i kontoinformationen på min gamla MPB står:

Kontotyp: MobileMe POP
Beskrivning: POP Account
Server, inkommande e-post: mail.tele2.se
Server, utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se

medan det i samma kontoruta på min nya MBP står:

Kontotyp: MobileMe IMAP
Beskrivning: Mobile Me
Server, inkommande e-post: mail.me.com
Server, utgående e-post (SMTP): smtp.me.com:mitt användarnamn

När jag ställde in uppgifter på min nya MBP första gången jag startade den så måste den ha valt IMAP själv eller var jag så exalterad att jag inte visset vad jag godkände.

(Behöver man alltså inte längre ange internetleverantörens uppgifter utan enbart Mobile Me-kontots?)

Under avancerat är också portarna olika samt på den nya MBP:n är ”Använd SSL” ikryssat medan det inte är det på min gamla MBP.

När jag tittar på informationen på ”Anslutningsgranskare” så lyser också de båda statuslamporna skönt grönt på min nya MBP:

Nya MPB:

Anslutningsstatus: Mail kunde ansluta till Internet.

MobileMe: Anslutningen och inloggningen på servern lyckades

smtp.me.com: mitt användarnamn: Anslutningen och inloggningen på servern lyckades

Då säger ni kanske: ”Men byt bara till IMAP så är problemet ur världen!!”. Saken är ju den att jag undrar varför det inte fungerar att ta emot e-post med POP-konto. Det SKA ju fungera utan att jag ”fuskar” mig förbi problemet genom att byta till IMAP-konto. Jag använder mig gärna fortsättningsvis utav IMAP då jag tycker det är smartare och smidigare än POP men först vill jag lösa problemet med POP-kontot då jag vill ha med mig alla mina gamla e-brev till min nya MBP.
Dessutom kan jag vad jag förstår inte lägga till ett nytt konto med samma namn utan att radrea det gamla?

Mitt senast mottagna meddelande i Mail på min gamla MBP var från den 14 augusti 2009. Det vill säga exakt två år sedan i morgon. Det var förmodligen det datum jag bytte från BBB till Tele 2. Mitt första meddelande i Mail på min nya MBP är från den 31 juli 2009. Jag har dock på min gamla MBP meddelanden från april 2005 då jag skaffade mitt Mac.com-konto, sammanlagt tusentals e-brev. Jag vill ju som sagt få med mig alla dessa till min nya MBP.

Kan man åka till månen måste ju även detta gå att lösa och inte bara mynna ut i en död tråd på ett forum för att andra läsare med samma problem besviket ska konstatera att det tydligen inte finns någon lösning på problemet. Det accepterar jag inte. Se det som en utmaning. Jag ger mig inte förrän problemet är löst!!

Enda förslaget jag orkar ge är att lämna allt vad heter mail från bredbandsleverantörerr, oavsett leverantör. Gå till Gmail t.ex. så uppstår inte dessa problem.

Lösningar på just dina problem med Tele2 finns säkert här på forumet.

POP är 1800-tal (eller ja, iaf från tidigt 80-tal).

Tips, synka dina mail från Tele2 (via POP, antar jag) till en ny leverantör (t.ex. Gmail), och fortsätt därifrån med en operatörsoberende leverantör.

Våga ta steget till 100%, lämna din operatör för att leverera e-post.

Ursprungligen av keptang:

Enda förslaget jag orkar ge är att lämna allt vad heter mail från bredbandsleverantörerr, oavsett leverantör. Gå till Gmail t.ex. så uppstår inte dessa problem.

Lösningar på just dina problem med Tele2 finns säkert här på forumet.

POP är 1800-tal (eller ja, iaf från tidigt 80-tal).

Tips, synka dina mail från Tele2 (via POP, antar jag) till en ny leverantör (t.ex. Gmail), och fortsätt därifrån med en operatörsoberende leverantör.

Våga ta steget till 100%, lämna din operatör för att leverera e-post.

Varken Gmail eller MobileMe är mycket bättre sett på det sättet. Vare sig din e-postadress slutar med @me.com eller @gmail.com så är du ändå knuten till deras tjänster. Om man ska vara operatörsoberoende bör man ha en e-postadress med en egen domän som man kan flytta mellan olika operatörer.

För övrigt är både POP och IMAP från 80-talet. IMAP är c.a. två år yngre.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-08-13 23:34

Hej Keptang!

Ja, min fråga består ju av flera delar. Vad jag inte förstått tidigare men vad jag tror att jag förstår nu är att Mobile Me (som jag fördrar framför Gmail) ju sedan flera år tillbaka har varit och är operatörsoberoende. Jag drar den slutsatsen av ditt inlägg och av det faktum att den utgående e-postservern för IMAP är Mobile Me:s till skillnad från Tele 2:s vid POP. Stämmer det?
Anledningen till att jag en gång ställde in POP-konto var nog av ren okunskap (och när jag en gång i tiden skaffade ett e-post-konto fanns väl inte ens IMAP?) och för att operatörerna uppmanar uppmanar sina kunder att göra det. Jag kan försäkra dig om att det inte beror inte på någon lojalitet mot min bredbandsleverantör.
Jag fortsätter alltså gärna med IMAP men jag måste först lösa det grundläggande problemet med POP-kontot. Får jag bara över mina gamla e-brev till IMAP-kontot (och kanske arkiverar dem på hårddisken på något smart sätt) så skrotar jag gärna POP-kontot.

Yes, MM är operatörsoberoende.

POP/IMAP är ingående, SMTP är alltid utgående i dessa sammanhang.

Så länge dina mail finns kvar på mailservern så bör du kunna ladda ner dessa via POP/IMAP.

Om du t.ex. skulle ta bort ditt konto helt och hållet och sen lägga in det igen så får du ner allt som finns på servern.

Problemet med POP är ju att man kan göra inställningen att mailet på servern ska tas bort när man laddar ner det, har man då ingen lokal kopia på det så är mailet borta.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-08-14 00:01

Tack för ett bra svar! Jag har också fått ett uttömmande svar på Mac Worlds forum. Jag startade helt sonika ett nytt IMAP-konto på den gamla MBP:n och det funkade ju utmärkt. Jag får sedan dra över de gamla e-breven från POP-konoto manuellt om jag inte skulle våga ta bort kontot helt. Det kanske inte var så avancerat som jag först trodde.

Ursprungligen av glunten:

Tack för ett bra svar! Jag har också fått ett uttömmande svar på Mac Worlds forum. Jag startade helt sonika ett nytt IMAP-konto på den gamla MBP:n och det funkade ju utmärkt. Jag får sedan dra över de gamla e-breven från POP-konoto manuellt om jag inte skulle våga ta bort kontot helt. Det kanske inte var så avancerat som jag först trodde.

Låter som en bra plan.

Ursprungligen av glunten:

...
Röd statuslampa: POP Account: Kunde inte ansluta till den här MobileMe POP-servern. Kontrollera att nätverksanslutningen fungerar och att du har angett rätt information i kontoinställningarna. Kontrollera också att servern accepterar anslutningarna till port 587. Om inte, ändra portnumret under avancerat i kontoinställningarna.
...

Det här låter suspekt. Normalt kör man POP på port 110 eller 995 för TLS/SSL. Port 587 är SMTPs submission-port. Ta bort porten ur inställningarna för ditt POP-konto och markera att TLS/SSL ska användas, då ska ditt e-postprogram själv välja rätt port.

Ursprungligen av glunten:

...
(Behöver man alltså inte längre ange internetleverantörens uppgifter utan enbart Mobile Me-kontots?)
...

Det har man aldrig behövt, man bör rentav inte göra det. Om din e-post är via MobileMe så ska allt gå via MobileMe, såväl sändning som mottagning och båda dessa ska använda TLS/SSL.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-08-14 01:35

Marcus: Det var okunskap från min sida. Jag använder från och med nu IMAP och drar över e-breven från POP-kontot till inkorgen för IMAP-kontot. Tack ändå för din hjälp!

1
Bevaka tråden