Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup via FTP - bästa lösningen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att sätta upp en lösning för att ta backup från min hemmadator till firmans server. Detta borde kunna göras enklast och snabbast med FTP, men inget av programmen jag har hittat gör det jag vill.
Total backupstorlek är 750 GB.

Jag vill:
0. Grundkravet är FTP (eller SFTP).
1. Ha schemalagd backup varje dag. Oavsett om föregående backup har lämnat felmeddelande eller inte, men naturligtvis inte om backupen fortfarande håller på att gå.
2. Få ett mail, om backupen av en eller annan anledning inte går igenom.
3. Ha ett grafiskt gränssnitt så att man förstår vad som händer, och hur lång tid det är kvar, samt vilken hastighet det rör sig med.
4. Inte att programmet ska vara beroende av en egen fil för att veta vilka filer den ska kopiera.
5. Priset spelar ingen roll.

Kommentarer:
0. Verkar inte helt lätt att lösa allt detta med FTP, vilket låter jättekonstigt...?
1. Har testat program som slänger upp dialogrutor mitt under pågående backup, varvid backupen pausas. Detta får naturligtvis inte hända.
2. Idag har jag ingen aning om backupen går igenom som den ska eller inte, om jag inte går in i programmets loggar och kollar. Ska inte behövas.
3. Mycket viktigt. Gillar program som är gjorda för en människa.
4. Dom programmen som jag har provat har skapat en egen syncfil. Detta innebär att om backupen bryts av någon anledning så har filen pajjat, och dom har börjat om från början. Det innebär också att dom måste vara med från första backupen - Det ultimata skulle vara om jag kunde ta en lokal backup (eftersom det är en del), och efter det köra igång backuppgrammet via FTP.
5. Funkar det, så är det värt pengar! Upp till en tusenlapp ska man väl kunna hitta denna lösning på?

Jag har testat Superflexible File Synchronizer och AASync. Båda har sina styrkor och nackdelar. Ingen fixar dock hela biffen själv.
Carbon Copy Cloner löser det inte via FTP utan kräver certifikatfiler på båda sidor. Blir omständigt.

Någon som har några förslag?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-01 11:25

Kan rsync vara något? rsync - Wikipedia, the free encyclopedia

Finns grafiska skal att hitta.

Retrospect klarar av det, i alla fall när Dantz ägde det. Nu hos Roxio, kolla där.
En annan lösning är att du kör en VPN-tunnel och kan utnyttja nätverksdiskar. Vet att du ställer som krav FTP men är inte säker på att det är smartaste vägen att gå.

Ursprungligen av hummel:

Retrospect klarar av det, i alla fall när Dantz ägde det. Nu hos Roxio, kolla där.
En annan lösning är att du kör en VPN-tunnel och kan utnyttja nätverksdiskar. Vet att du ställer som krav FTP men är inte säker på att det är smartaste vägen att gå.

Jepp, FTP är inget smart sätt att göra backups över (inkrementella/differentiella backups osv..).
FTP är inte gjort för det.

Kolla om du kan använda SSH istället t.ex. och kör då med något interface som använder rsync.
Som detta; OPByte: Grsync rsync GUI interface frontend for Linux, Windows and Mac OS X

Finns förmodligen ett gäng andra..

Ursprungligen av keptang:

Jepp, FTP är inget smart sätt att göra backups över (inkrementellt/differentiellta backups osv..).

Förklara gärna mer, jag vill förstå!

Är det därför programmen har en egen synclista?

Ursprungligen av carlsson:

Förklara gärna mer, jag vill förstå!

Är det därför programmen har en egen synclista?

Ja exakt, det måste finnas något som håller reda på vad som redan är backupat, det gäller oavsett backupmetod så länge du inte alltid gör en komplett backup.

rsync är gjort för att göra precis det du vill från grunden, synka/göra backups (via SSH).
Är FTP enda möjligheten du har så är det såklart en sån lösning du behöver se på, men jag skulle rekommendera att du sätter dig in i rsync och hittar en lösning där om det är möjligt.

Tack för svaren!

Rsync är ju ett fungerande alternativ. Skalen jag har tittat på är dock tveksamma.

Retrospect har jag faktiskt inte ens tittat på. Ska göra!

Varför är FTP tveksamt menar du? (Jag lyssnar gärna. FTP har alltid funnits, kommer alltid finnas, lätt att använda till annan server om det behovet skulle uppstå.)

Efter att ha meckat och läst en del så blev det ändå CCC's lösning. Den kör ju Rsync via SSH, med certifikatfil dessutom. Något jag tyckte verkade vara jättejobbigt, men som i själva verket var supersmidigt.

Tack för all hjälp! Om någon har mer input är det bara att ösa på...

1
Bevaka tråden