Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Filevault på hela disken i Lion när hemmamappen redan är krypterad (Legacy Filevault)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skrev här om detta men har inte fått någon respons. http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion-40.html#post2005376
Skapar därför en ny tråd.

Jag körde FileVault på hemmamappen i SL. Sen uppgraderade jag till Lion och körde FileVault på hela disken. Jag har nu fått en flik i säkerhetsinställningarna som heter Legacy FileVault.

Så som jag förstår det har jag krypterat den krypterade hemmamappen. Är den dubbelt krypterad? Om jag stänger av Legacy FileVault, kommer då min hemmamapp att vara helt okrypterad eller är den fortfarande krypterad genom den vanliga FileVault som jag körde efter Lion-uppgraderingen?
Är det någon nackdel att bara låta det vara som det är, eller bör jag göra något?

Om jag har förstått det rätt så har du två krypteringar; en på hela disken och en för din hemmamapp.

Om du stänger av Legacy Filevault så kommer du fortfarande ha hårddisken krypterad, men din hemmamapp kommer inte att ha en egen kryptering (vilket inte behövs). Så du kan stänga av Legacy Filevault.

Ok, men är det någon nackdel att behålla Legacy FileVault? Prestanda?

Ursprungligen av pmarriott:

Ok, men är det någon nackdel att behålla Legacy FileVault? Prestanda?

Det är alltid en viss påverkan på prestandan att ha en kryptering på plats. Men ja, jag skulle gissa på att det drar marginellt mindre resurser att ha en kryptering än att ha dubbla sådana.

Ok. Jag tänker ta bort Legacy FileVault över natten.

  • Medlem
  • 2011-07-25 17:39

Ta bort Legacy FileVault över natten? Antingen är du väldigt upptagen, eller så har du väldigt stor disk.

Ursprungligen av Dalle:

Ta bort Legacy FileVault över natten? Antingen är du väldigt upptagen, eller så har du väldigt stor disk.

Har för mig att det tog ett par timmar att kryptera den. Min HD ligger på ca 260 GB, vet inte exakt hur mycket som är i hemmamappen. Saken löste ju sig självt idag när disken gick åt pipan. Slänger in min gamla okrypterade med SL imorgon, lägger in Lion och uppdaterar sedan från timemachine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-22 21:44

Som jag förstår det kan man inte ha de två igång samtidigt. Har du Legecy igång så är det just bara hemmappen som är krypterad. Stänger du av Legacy kommer du inte att kunna slå på Legacy igen utan får bara upp FV2 som val. FV2 är att föredra alla gånger över FV1.

1
Bevaka tråden