Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe släpper Photoshop Elements i Mac App Store

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tyckte detta var värt en notis. Som rubriken lyder har alltså Adobe gjort sitt första intåg i Mac App Store och släppt Photoshop Elements 9 för enbart 599,-. Skillnaden mot den "fysiska versionen" är att man inte får med Organizer.

Här kan man köpa den:

Adobe Photoshop Elements 9 Editor on the Mac App Store

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 10:22

Ganska intressant ändå. Nu när Adobe provat på undrar man om de kommer att släppa sina stora program också. Antar att de måste anpassa dem efter App Stores regler. Gärna för mig, så kanske de slutar att sprida programfiler över hela hårdddisken.

Om de nu släpper sina stora paket så skulle det ju bli en nätt liten peng för Apple. Men ovanstående exempel med Elements visar väl hur billigt Adobe EGENTLIGEN kan sälja sina program. 599,-, minus 30 % till Apple. Jämför med 1400,- på Adobes webshop.

Ursprungligen av Capeman:

Om de nu släpper sina stora paket så skulle det ju bli en nätt liten peng för Apple. Men ovanstående exempel med Elements visar väl hur billigt Adobe EGENTLIGEN kan sälja sina program. 599,-, minus 30 % till Apple. Jämför med 1400,- på Adobes webshop.

Photoshop Elements kostar visserligen bara 992,60 (med elektronisk nedladdning) på Adobes Webshop. Nu hör det till saken att Adobe medvetet inte säljer sina program under kanalens pris, eftersom man inte vill konkurrera med sina egna återförsäljare. Photoshop Elements på Dustin kostar 744:-

Nu är väl en prisskillnad på 145:- heller inget att fnysa åt, men det är väldigt långt ifrån fiktiva skillnader av det slaget som du angav.

I själva huvudpoängen tror jag dock att du har rätt, att det finns marginal att göra programmen billigare, genom elektronisk nedladdning. Att skeppa kartonger är fruktansvärt omodernt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Photoshop Elements kostar visserligen bara 992,60 (med elektronisk nedladdning) på Adobes Webshop. Nu hör det till saken att Adobe medvetet inte säljer sina program under kanalens pris, eftersom man inte vill konkurrera med sina egna återförsäljare. Photoshop Elements på Dustin kostar 744:-

Nu är väl en prisskillnad på 145:- heller inget att fnysa åt, men det är väldigt långt ifrån fiktiva skillnader av det slaget som du angav.

Jag råkade ta priset för PSE och Premiere Elements ihop, Adobes webshop är lite rörig.

Och ja, det är möjligt att kanalen är billigare, jag tog bara första och enklaste sättet att se vad PSE kostar, nämligen hos Adobe själva.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 10:45

Adobe Lightroom är ett program som jag tycker skulle passa in bra i App Store. Det känns fortfarande lite avlägset att de större programpaketen kommer till App Store. De säljs för ganska stora pengar och dess kunder kommer att hitta programen utan att ge 30% till Apple.

Ursprungligen av joakimo:

Adobe Lightroom är ett program som jag tycker skulle passa in bra i App Store. Det känns fortfarande lite avlägset att de större programpaketen kommer till App Store. De säljs för ganska stora pengar och dess kunder kommer att hitta programen utan att ge 30% till Apple.

30% är en marginal som är mindre än vad de traditionella återförsäljarna har, så för Adobes räkning är det ekonomiskt fördelaktigare att sälja via App Store (dock mindre fördelaktigt än att sälja via Adobe Store).

En sak man dock ska tänka på när det gäller App Store är att det inte finns uppgraderingar, dvs. man måste alltid köpa fullversion, vilket kanske inte känns lika kul när det gäller sviterna…

Adobe säljer även en prenumeration på sina paket nuförtiden. Det kanske skulle funka även i Apples butik men jag får för mig att de hellre har detta under eget flagg.

1
Bevaka tråden