Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleWorks till Pages

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rosetta försvinner uppenbarligen i Lion. I mitt fall innebär det att ett antal AppleWorksdokument behöver sparas som Pagesdokument. Finns det någon vänlig skäl som har idéer om hur jag kan söka upp alla AppleWorksdokument på hårddisken och genomföra förändringarna så snabbt och smidigt som möjligt?

Om det är en hanterbar mängd dokument så borde väl detta funka:
Sök efter filer vars namn innehåller .cwk
Dra dem på Pages
Spara

Tack för ett vänligt svar!

Det är just det att antalet dokument är rätt stort (några tusen) som är mitt bekymmer. Jag har inställningen att alla med .cwk öppnas i Pages, men det tar en bra stund att genomföra alla enskilda kommandon var för sig. Ett annat (dock mindre) problem är att en del dokument är så gamla att de saknar .cwk-ändelsen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-17 10:45

När Rosetta försvinner kan man inte dra igång AppleWorks, men du kan väl fortfarande öppna AppleWorks-dokument i Pages

Ursprungligen av gunek:

När Rosetta försvinner kan man inte dra igång AppleWorks, men du kan väl fortfarande öppna AppleWorks-dokument i Pages

Helt klart är det väl inte att Rosetta försvinner - eller ? Jag tog det som ett av alla rykten. Även om det är troligt kanske.

OK!

Det hade jag inte fattat. Bra att veta.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-17 21:05

Samma spekulationer gick ju kring 10.6 också då alla testversioner saknade rosetta men det fanns i den slutgiltiga utgåvan.

Sen är det som vanligt, det går till en gräns där man antingen får spara äldre hårdvara OM man måste komma åt sina gamla dokument eller lägga jobbet på att konvertera dem innan den möjligheten försvinner.

Nu blir det snart skarpt läge och en hel del äldre Apple Works dokument tycks leva farligt. Jag testade därför med att öppna ordbehndling resp kalkyldokument med pages resp numbers min ingen fungerade! Skall det göra det? "The document couldn´t be opened.

Och det är dokument från AppleWorks 6 och inte 5? AppleWorks 5-filer kan du inte öppna i iWork.

Abandoning Appleworks - page 1

6:an!

1
Bevaka tråden