Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken FW kabel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle koppla in via firewire mitt externa ljudkort Focusrite le Saffire i min nyinköpta iMac när jag till min förvåning såg att det va ju ingen "vanlig" firewireingång som på min pc. Kastar mej i bilen å åker iväg för att inhandla en sådan kabel. Expert samt Elgiganten här i stan hade inget hemma, eller rättare sagt dom begrep inte vad jag skulle ha. Har precis kommit ifrån Örebro där jag pratade med den enda som fanns att tillgå på Elgiganten som tyvärr inte kunde kablar och lilltjejen på Media markt visste heller ingenting.

Vad är det för kabel jag ska ha? Har kollat på nätet men blir inte klokare av det.
Tack på förhand!

Kontakten på ljudkortet (och förmodligen även på din PC) är Firewire 400.

Kontakten på din iMac är Firewire 800.

Du behöver en sån här:
Kjell & Company - 68205 - FireWire-800 9/6 - 1,8m

Finns även en liten "anpassningskloss" för FW800 som man stoppar i sin dator, andra änden innehåller "den stora" 400-kontakten.

Då kan man använda en vanlig FireWire 400 kabel (sista bilden)

Eftersom Firewire är bakåtkompatibelt kan du alltså använda din äldre FW400-hårddisk med din nya dator som har FW800.
FW800 är dubbelt så snabbt som FW400; men du får ingen prestandavinst om du ansluter en gammal FW400-hårddisk - men det funkar.

Bugar å bockar. Efter 13 minuter så fick jag ett svar. Det kan man kalla effektivt forum. Tack Jesper och Goflorp för eran info. Anar att jag min gamle PC nörd kommer behöva mer support när jag väl drar igång bla musikskapandet.

Kastade mej på hojen(Harley Fatboy så det va ju inte direkt tråkigt) å drog in till Örebro(drygt 5 mil) till Kjell & Company och köpte kabeln som nu är på plats. Va sån kabel jag hade i näven på Elgiganten då dom sa att sån ska det absolut inte va, hmmmm,....

Tackar än en gång!
Mvh
Roger

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-17 18:00

Synd att jag inte var hemma... har sådana i garaget

1
Bevaka tråden