Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för ljudkort/krets i PM?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ställer en fråga här eftersom min vän Reefer (PC-användare sugen på Mac) inte kan registrera sig här och själv fråga då han använder hotmail.

Hans fråga lyder:

"Vet du eller någon annan vilket ljudkort/ljudkrets som sitter i PowerMac? Har letat som fan men inte hittat någon information om det."

Sen fortsätter han:

"Anledningen är juh att många musikstudios använder Macintosh, en polare som pysslar lite med musik påstod att alla ljudkort/kretsar i PowerMacarna har en latency som inte överstiger 2ms, jag ville veta om det var sant, naturligtvis visste inte heller han vad det var för ljudhårdvara i dom."

Då jag försökt hitta information utan lyckas, så ställer jag frågan här istället. Det borde ju finnas någon här som känner till innandömet på en PowerMac nog för att kunna ge ett vettigt svar. Eftersom han verkar ärligt intresserad så vill jag givetvis ge honom ett sånt matnyttigt svar som möjligt.

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 19:13

Vet inte hur det är numera men tidigare så har apple haft sina egenutvecklade.
Jag tror att det alljämt är fallet.

Men jag tror inte det är relevant info utan han undrar nog vad för kort man har på PCI-bussen och hur dessa fungerar - och det är en helt annan fråga (speciellt nu när det ligger ett "driver layer" mellan os och kort).

Tvivlar på att han är seriöst intresserad av musik och undrar över standardkretsar

Fråga honom om han kan tala om lite mer specifikt vad han undrar, eller be honom skaffa en annan adress...
(säg på utmärkta www.fastmail.fm exempelvis )

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 19:31

För att länka lite fram och tillbaka kan ju den här sidan på wF vara av intresse om nån vill ha lite mer info om den mystiske PC-Reefer..

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel V
För att länka lite fram och tillbaka kan ju den här sidan på wF vara av intresse om nån vill ha lite mer info om den mystiske PC-Reefer..

Hög nivå
Trollkarlar eller vad man skall säga

Jag tycker nog han verkar seriös i sitt intresse, så om du har någon information så kan du väl dela med dig?

Ser att han har registrerat sig på MacPrat och där fått några svar, så kanske är det lika bra att stänga denna tråd??

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 08:10

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av CyberPet
Jag tycker nog han verkar seriös i sitt intresse, så om du har någon information så kan du väl dela med dig?[QUOTE]

Vet inte hur det är numera men tidigare så har apple haft sina egenutvecklade.
Jag tror att det alljämt är fallet.

Vad vill han veta om den? Latency? Beror väl så mycket programet som skickar / tar emot datan, drivers... Inbyggda kretsen - lägre kan det inte gärna bli då det inte går via PCI-bus etc. och drivern är gjord av seriös firma...
Typiskt modeord (latency - vad skall han synka med? och i vilka program?) och när man kollade på stället en typisk trollning (i mina ögon) men det kan ju bero på att jag aldrig förstod vad han ville...
[Säger TLC320AD77C eller motsvarande nummer från crystal något???]

Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
"Vet du eller någon annan vilket ljudkort/ljudkrets som sitter i PowerMac? Har letat som fan men inte hittat någon information om det."

TI TAS3004 (Snapper) ljudchip och Tripath TA2024 digital förstärkare.

//Mikael

Tack för svaren!

1
Bevaka tråden