Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes - sortera efter artist - med olika VERSALER/gemena kombinationer i artistnamnet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej alla glada.

Jag har ett problem med Itunes/ID3 taggar.
När jag har rippat låtar under åren så har jag inte tänkt så mycket på ID3-taggarna men nu när jag skall gå över till Itunes helt så dyker problem upp med sortering.
Nedan följer några exempel på hur artist namnen kan se ut:

AB C
AB c
Ab C
Ab c
aB C
aB c
ab C
ab c
OSV

Alla dessa är ju samma artist med dyker upp som olika artister då stavningen är olika på alla.
borde inte Itunes ha övergett skriftkänsligheten för att underlätta för sina kunder?

Hur gör jag enklast för att ändra på hela mitt musikbibliotek nu så att allt hamnar rätt.
jag är medveten om att det blir ett jättejobb men hur har ni gjort för att få det att fungera?
vad händer sen om man köper musik på itunes och taggarna är "fel" på musiken man köper? går det att ändra på dessa så att de stämmer överens med resten av min samling? eller måste jag ändra på samlingen igen för att rätta det??

Finns det någon Officiell standard för hur man döper låtarnan med?
artist, album, låtnamn,
vilken ordning kör ni? eller är det bara ID3 taggen som är viktig? vilken text scrollar i rutan på itunes.

Insåg att det blev många frågor på en gång.
men viktigast är hur man man ändrar ID3 taggar på 50-11 album... helst automatiskt via någon databas på internet.

//Martin

Markera alla låtarna med den aktuella artisten. Gör "Visa info" (Cmd - I). Skriv in rätt artistnamn. Klicka OK.

När du gör "Visa info" får du förmodligen en fråga om du vill ändra flera objekt samtidigt. Tryck OK på det.

Alternativ:
Kolla här - Doug's AppleScripts for iTunes - om där finns något script som kan fixa versaler/gemener. Jag använder ett script för att fixa versaler/gemener på låtnamn. Det finns säkert något för artistnamn också.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Finns det någon Officiell standard för hur man döper låtarnan med?
artist, album, låtnamn, vilken ordning kör ni? eller är det bara ID3 taggen som är viktig?

Bry dig inte om filnamnen. Låt iTunes hantera det. Det är ID3-taggarna som är det viktiga.

Tycker jag.

Vissa gillar att hålla på att döpa sina filer och mappar själv. Jag tycker att iTunes sköter det bäst själv. Jag bryr mig inte om vad filen eller mappen heter. Jag söker ju mina låtar inne i iTunes. Vad filen heter ute i Finder spelar ingen som helst roll.

Scriptet "Proper English Title Capitalization" fixar biffen!

Det finns andra program som fixar detta på existerande filer. Kan inga namn men jag vet att de finns.

1
Bevaka tråden