Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela mapp mellan två användare på samma dator

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-10 18:17

Sedan i fredags är jag och min hustru ägare till en gemensam iMac med Snow Leopard. Vi har dock tyvärr stött på ett problem som jag inte får rätt på och jag ger snart upp.

Det vi vill åstadkomma är att vi ska ha en mapp där vil kan lägga dokument som hör till hushållet som båda våra användare ska kunna komma åt samt ha full access att både kunna läsa och skriva filer och editera filer på denna mapp.

Vi har konfigurerat datorn som så att vi har två olika användarkonton och ligger i en och samma grupp.

Direkt under Macintosh HD har jag skapat en mapp som heter "Efternamn" och lyft in ett antal dokument i denna. Därefter har jag gett vår grupp och våra båda användare fullständig behörighet. Jag har även klickat i "Använd för inkluderade objekt". Problemet som uppstår är följande

1. Jag skapar ett nytt dokument i Pages dår jag skriver lite text. Sedan sparar jag ned detta.
2. Jag loggar in som min hustru och kan öppna dokumentet samt skriva mer text. Men när jag försöker spara dokumentet så vill den inte godkänna och jag får upp att "Behörighet saknas".

3. Dokument som fanns i mappen kan hon dock editera innan jag kryssade i "använd för inkluderade objekt". Men att skapa nya dokument går altså inte.

Finns det något sätt som gör detta helt automatiskt så jag slipper hålla på och joxa med äpple+i varje gång man vill editera i ett befintligt dokument?

Jag har även laddat hem sandbox (För Leopard) och försökt köra detta fast utan resultat

Stort tack på förhand för detta börjar bli riktigt irriterande, framförallt då det hade funkat i Windows utan problem

Är inte detta vad Public-foldern är till för? ../~/Public/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-10 18:26

Jag har ingen sådan mapp. Har däremot en som heter "Delat" som ligger under "användare" och den löser dessvärre inte mina problem. Det är samma grej där tyvärr..

De heter olika beroende på vilket språk man kör OS X på, jag kör engelska, därför heter den Public.

Okej, är inte så hemma på det här, så någon annan lär hjälpa dig snart.

Under användare har du foldern/mappen "Shared"/"Delad" eller vad den nu heter. Allt som placeras i denna delas mellan användarna dock om ni arbetar på gemensamma dokument, tex att du skriver nåt i Pages som du sedan vill att frugan ska kunna redigera så måste du nog ställa in i det aktuella dokumentet att det kan redigeras av alla användare. Detta gör du genom att markera filen o sedan trycka ner tangenterna "kringla" o "i" samtidigt, dvs "info", alternativt högerklicka på dokumentikonen o välj "visa info".

Längst ned i det info-fönstret du då får upp ser du rubriken "Delning & Tillstånd" (eller nåt liknande, kör också systemet på engelska). Du ser där vilket tillstånd du har för den aktuella filen samt vad andra användare kan göra. Eftersom du är skapare av filen kan du ändra på dessa tillstånd. Brukligt är att du som skapare kan läsa o skriva men att andra bara kan läsa, för att ändra på detta klickar du på inställningen för andra användares tillstånd o väljer något annat än "enbart läsa"...

2999 inlägg...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 20:58

Det var ju just kringla-I han ville slippa att göra för varje dokument...
Kanske något Terminalkommando kan lösa det?

Ursprungligen av kenjon:

Det var ju just kringla-I han ville slippa att göra för varje dokument...
Kanske något Terminalkommando kan lösa det?

opsie, läste nog inte hela:">

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-07-11 08:55

Enkel lösning: Dropbox?

http://db.tt/KdGsjho

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-11 11:10

Blir det inte rätt behörigheter om man sparar om dokumentet i Pages och då väljer delat-mappen direkt. Har för mig att jag fick göra så.

1
Bevaka tråden