Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS5.5 segare när jag bytte till större skärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har precis bytt upp mig från en Eizo Cg210 till en Eizo 30". Jag sitter på en mac pro 3.1, med ett grafik kort på 256 mg ( Har inte exakta beteckningen här, men en standardpjäs)

Jag tycker ny att photoshop cs 5.5 går så sjukt mycket segare, när jag ska zooma, klona och dölja/visa justeringslager.

Är det något som kommer med den stora skärmen? Jag antar det.

Om jag uppgraderar grafikkortet kommer det hjälpa då? Någon som har tips på vilket kort man ska satsa på i så fall? Spelar aldrig, endast Photoshop.

Tack på förhand/j579

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Hur mycket internminne har du i datorn?

Ursprungligen av jurassic579:

...Har inte exakta beteckningen här, men en standardpjäs...

Det bör vara ett Radeon HD 2600 XT. Bekräfta gärna detta - det underlättar diskussionen.

Ursprungligen av jurassic579:

...med ett grafik kort på 256 mg...

256 milligram?!?! (Sorry, kunde inte låta bli)

Radeon HD 2600 XT, stämmer bra.

8 gig ram. ( OT Så sjukt dyrt att uppgradera ram till den modellen jämfört med nyare och macbook pros)

Med risk för att låta lite petig här, men det är bara för att vara så precis som möjligt:

Du kan nog utesluta att skärmen som sådan gör något långsammare. Däremot kan upplösningen påverka. Självklart är det mer jobba att rendera det ökade antalet pixlar som den ökade upplösningen gör.

Det första du måste göra är alltså att isolera om/att det är upplösningen som är orsaken till prestandaförsämringen. Det kan du enkelt göra genom att sänka upplösningen till samma/liknande som den gamla skärmen. (Rent krasst borde det räcka att bara minska fönstret i Photoshop till samma storlek (i pixlar räknat) som du hade på gamla skärmen.

Just de sakerna du beskriver som långsamma är hårdvaruaccellererade i Photoshop. Du bör därför titta igenom Photoshops inställningar och se till att du inte av misstag stängt av hårdvaruaccelleration.

Fundera också på om du gjort något annat som kan ha påverkat. Till exempel kom nyligen en systemuppdatering till 10.6.8. Jag vet att den förstörde stödet för hårdvaruaccelleration för vissa Nvidida-kort, så det är inte allt för långsökt att tro att Apple kan ha varit och fipplat med saker på djup nivå.

Tack för input. Jag har själv misstänkt fler antal pixlar som "boven" men det låter ju som det kan vara flera faktorer som spelar roll.
Jag vill minnas att segheten kom direkt med nya skärmen som kom två veckor innan 10.6.8

Kommer inte vara på kontoret nu på någon vecka så får testa när jag kommer tillbaka.

OM det visar sig vara grafikkortet som behöver uppgraderas, är det någon som har ett köptips då?

Ursprungligen av jurassic579:

...är det någon som har ett köptips då?

Det finns trådar om det ämnet, så fortsätt gärna den delen av diskussionen där:
grafikkort mac pro 2008 site:99.se

/Mod

1
Bevaka tråden