Med risk för att låta lite petig här, men det är bara för att vara så precis som möjligt:
Du kan nog utesluta att skärmen som sådan gör något långsammare. Däremot kan upplösningen påverka. Självklart är det mer jobba att rendera det ökade antalet pixlar som den ökade upplösningen gör.
Det första du måste göra är alltså att isolera om/att det är upplösningen som är orsaken till prestandaförsämringen. Det kan du enkelt göra genom att sänka upplösningen till samma/liknande som den gamla skärmen. (Rent krasst borde det räcka att bara minska fönstret i Photoshop till samma storlek (i pixlar räknat) som du hade på gamla skärmen.
Just de sakerna du beskriver som långsamma är hårdvaruaccellererade i Photoshop. Du bör därför titta igenom Photoshops inställningar och se till att du inte av misstag stängt av hårdvaruaccelleration.
Fundera också på om du gjort något annat som kan ha påverkat. Till exempel kom nyligen en systemuppdatering till 10.6.8. Jag vet att den förstörde stödet för hårdvaruaccelleration för vissa Nvidida-kort, så det är inte allt för långsökt att tro att Apple kan ha varit och fipplat med saker på djup nivå.