Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt problem! - min tjejs fingrar funkar inte med styrplattan på Macbook!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj alla,

Här kommer ett super-märkligt problem: min tjej fick överta min gamla Macbook från 2009. Hon blev överlycklig över att få ställa in den bullrande personal-PC:n från -05 i garderoben. Men det oerhört märkliga är att hon kan inte styra mus-pilen med styrplattan! Hon använder pekfingret på styrplattan och pilen har minst sagt sagt svårt att ta sig fram. Den går långsamt, ryckigt och åt konstiga håll. När jag använder mitt finger så funkar det perfekt. Dessutom kan hon styra pilen perfekt på min Mackbook från 2011 - det är alltså inte en handhavande-fråga! På det hela taget verkar det som att det är dålig kontakt mellan just hennes fingrar och denna styrplatta. Dålig konduktivitet på något sätt alltså. Jag har provat med rengöring och med fingrar i olika stadier av renhet. Men problemet kvarstår. Jag kan köra på hennes styrplatta och hon kan köra på min. Men hon kan inte köra på sin egen.

Nu är jag nyfiken på om någon stött på något liknande, eller läst om något liknande. Alltså ett fall där styrplattans känslighet helt enkelt är felkalibrerade i förhållande till olika fingrar?

Märkligt? Ja, jag håller med. Detta är inte ett försenat aprilskämt!

Har ni provat att byta ut fingret eller testat med ett annat?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-06-29 11:26

Alltså det här problemet är så udda att det är mycket svårt att låta bli att skämta om det. Så jag ber om ursäkt i förväg.

- Har hon provat med näsan? Ska tydligen funka på iPhone i alla fall.

Tyvärr kan jag bara bidra med lite humor i denna svåra stund då jag inte varit med om något liknande och inte kan föreställa mig vad som kan vara fel.

- Har du provat med en annan flickvän?

Torra fingrar fungerar dåligt på både iPad och min Macbook Pro... Smörj händerna med Atrix...

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Torra fingrar fungerar dåligt på både iPad och min Macbook Pro... Smörj händerna med Atrix...

Riktigt blöta, kladdiga händer går inte heller. Det skall vara inom nån slags normalområde (som är ganska generöst så det går för det mesta).

En kollega till mig kan inte använda trådlösa möss. Pekaren dansar över hela skärmen. Vem som helst annars kan prova och det fungerar perfekt. Har provat men ett dussin olika möss. Lika konstigt. Fattar inte vad det kan bero på. I detta fallet gissar jag på torra händer.

Har hon långa naglar? Om de tar emot när hon använder styrplattan så kan det förstås vara en orsak till att det går ryckigt.

Hon kanske är en utomjording?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-29 14:56

Jag håller med Capeman, om nageln tar i samtidigt som fingern blir styrplattan förvirrad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-29 21:04

Bärbara datorer och Magic Trackpad: Ryckigt eller oregelbundet beteende i styrplattan

Några tips från Apple i länken ovan. För torra/fuktiga/kalla (och därmed torra) eller oljiga fingrar kan man ju förstå när man har med kapacitanskänsliga plattor att göra. De mest oväntade: smycken och nätadaptern!

Jag tycker att vi driver iväg från grundfrågan.

Enligt inlägg #1 så kan den aktuella personen utan problem hantera styrplattan på en MacBook 2011, men får problem med styrplattan på en MacBook 2009.

Det är alltså inget generellt "fel" på den här personens fingrar. Det är alltså någon skillnad på hur de här två styrplattorna reagerar på den här personens fingrar.

Kan vi inte försöka lösa den specifika frågeställningen, i stället för att diskutera generella tips om hur ens händer bör vara?

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är alltså inget generellt "fel" på den här personens fingrar. Det är alltså någon skillnad på hur de här två styrplattorna reagerar på den här personens fingrar.

Kan vi inte försöka lösa den specifika frågeställningen, i stället för att diskutera generella tips om hur ens händer bör vara?

Utifrån det kan jag utläsa att problemet innefattar en uppsättning fingrar och en styrplatta, som tillika fungerar invändningsfritt med en annan uppsättning fingrar. Då tycker jag absolut att det är relevant att veta vad som skiljer stockholmstar:s fingrar från flickvännens, eftersom det är en betydligt enklare faktor att felsöka än styrplattorna. Lösningen i det sistnämnda fallet är väl att byta hela topcaset för dyra pengar, så om vi kan lösa det på annat sätt är det absolut att föredra.

Ursprungligen av Samuel K:

...Då tycker jag absolut att det är relevant att veta vad som skiljer stockholmstar:s fingrar från flickvännens...

Ja, precis! Utred skillnaderna, i stället för att tråden består av generella tips om hur ens fingrar bör vara!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-30 11:54

Nja, 2011 har ju multitouch och kan hantera flera beröringspunkter samtidigt, vilket jag inte tror 2009 klarar. Så det KAN ändå vara "handhavande"....

Ursprungligen av kenjon:

Nja, 2011 har ju multitouch och kan hantera flera beröringspunkter samtidigt, vilket jag inte tror 2009 klarar. Så det KAN ändå vara "handhavande"....

Visst kan det handla om handhavande. Det är mycket troligt. Jag har inte påstått något annat. Jag ville bara att vi skulle fokusera på själva frågan och utreda skillnaderna, i stället för att vara så generella som tråden har varit hittills.

Ursprungligen av kenjon:

Nja, 2011 har ju multitouch och kan hantera flera beröringspunkter samtidigt, vilket jag inte tror 2009 klarar. Så det KAN ändå vara "handhavande"....

Det kan 2009 också; man får gå tillbaka till före 2005 för att hitta styrplattor som bara kan hantera en beröringspunkt. Ett möjligt problem kan vara att det tunna metallnätet som står för själva kapacitansavkänningen är på väg att börja lossna, då kan avkänningen bli konstig (och efter hand sluta fungera över hela eller delar av ytan). Har iofs bara hört att det drabbat klickhjuls-iPods som utsatts för ganska mycket stötar, så det är kanske en högoddsare.

Annars är, som sagt, en kur mjukgörare värt att prova (Karbasal kan vara lagom). Om det är så att huden är torr så är det ju bara av godo, och dessutom ett enkelt sätt att möjligen utesluta en tänkbar felkälla. Slabba inte på precis innan bara, tanken är att det är huden och inte trackpaden som krämen ska in i.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-06-30 21:52

Farsan har lite samma problem med sin HP Envy (mycket simplare touch pad, men ändå).
För mig är tvåfingerscroll inget problem (mer än vanligt på pc, det fungerar ju inte lika bra av någon anledning) men för honom fungerar det knappt alls.
Han är ju mekaniker så det kanske kan vara oljiga fingrar (din flickvän använder massa krämer o grejer?)

Ursprungligen av Json_81:

...din flickvän använder massa krämer o grejer?...

Och så är vi tillbaka på det generella igen...

Hennes fingrar fungerar ju på den ena datorn, men inte på den andra. Det kan inte vara ett generellt problem, såsom t.ex oljiga fingrar.

I så fall är ju den ena datorn mer känslig för oljiga fingrar, och i så fall är det ju den skillnaden (mellan de två datorernas styrplattor) som bör utredas.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-30 22:34

Om det fungerar bra med en MacBook från 2011 så är det ju självklart att hon också ska ha en sådan. Är hon inte värd det?

... och dessutom kommer det ju nya modeller alldeles snart enligt alla rykten. Åtminstone MBA men kanske också MB.

har hon provat och använda magicmouse då det kan kanske vara en lösning

Jag har mycket lättare att hantera styrplattan på nya mb än de äldre. Lite fukt avhjälper det hela för min del på äldre

1
Bevaka tråden