Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine backar up med en hastighet av 180 MB/timme!!!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytte disk i datorn igår. Nu vill TimeMachine ta en komplett backup. Men det går så oliiiiiiiiiidligt långsamt. Efter 45 minuter hade den gjort 137,4 MB. Jag tittade igen efter ca 10 minuter och då stod den på 137,5 MB!
Jag har min TimeCapsule kopplad med Ethernet-kabel till datorn. Det borde gå undan lite. Problemet är även att jag aldrig kan ha datorn kopplad till TC mer än 7-8 timmar i stöten eftersom datorn tas med hem och TC'n står på kontoret. Och dessutom räknade jag ut att om den ska föra över 180 MB i timmen så kommer denna backup att ta 1161 timmar. Det måste vara något som är fel! Jag har inte rensat ut disken på TC'n, men jag trodde inte att TM skulle märka av att disken var bytt, den är ju klonad från den förra och allt borde vara identiskt, förutom diskens serienummer. På min 1 TB TC var det ca 230 GB ledigt nu när jag kollade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 10:36

Något verkar ju fel. Har du stängt av Airport när den är inkopplad med sladd? Annars kanske den fortfarande går på Airport. Ibland kan Time Machine vara väldigt seg i början för att sedan rassla på. Misstänker att det är när den förbereder själva backupen. Läser nu att den du klonat över, då kan det avra så att den går genom gamla backupen för att se om den går att använda. Ser det ut som den tar en helt ny kopia eller försöker fortsätta på en gammal?

Jag har stängt av AirPort. Jag upplever nätverkstrafiken generellt som mycket seg om man har WiFi och Ethernet inkopplade samtidigt.
Den verkar ha kickat igång nu. 60 GB sedan kl. 9. Den segade ordentligt där före kl. 9. Kanske har du rätt i att den kollar gamla backuper. Det verkar dock som den håller på att köra en fullständig backup då 210 GB är ungefär så mycket jag använder på disken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-21 19:17

Jag har också märkt att det kan ta tid även med ethernet. Brukar börja väldigt slött men kommer igång senare. Har inte backat upp så mycket som 210 GB men backade upp både min och tjejens dator igårkväll ifrån scratch och visst tillsammans tog det nog 5-6 timmar (tjejens dator stod under natten).

Jag tror personligen att det är tanken av apple att det inte ska gå i max hastighet för att du ska kunna använda datorn samtidigt som den håller på med det. Dock skulle det ju kunna finnas någon inställning för det när man ska göra första backupen.

1
Bevaka tråden