Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har apple tagit fram en ny messagingtjänst utan att uppgradera/inkorporera iChat?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-11 18:51

Det gäller givetvis iMessage som verkar vara en helt ok tjänst, även om WhatsApp gjort samma jobb ypperligt tidigare. Vi sitter ju och väntar på Lion som är en ganska rejäl uppgradering och det som förvånar mig är att det inte nämndes något om att iChat skulle bytas ut mot iMessage eller få en rejäl uppgradering. Jag har även sökt runt lite och inte hittat något vettigt om detta.

Man har alltså valt att inte låta användare av vissa apple-produkter kommunicera simpelt, fastän de har instant messagingtjänster på var sitt håll. Är det någon mer än jag som tycker det här är ytterst märkligt? iChat har många brister och behöver verkligen en uppgradering. Att kunna messa de som har en iPhone/iPad/iPod hade ju varit en ganska simpel funktion att lägga till utöver de lite större genomgångarna.

Gissningsvis kommer det en uppgradering av iChat någon gång i framtiden, men ska vi verkligen behöva vänta ett år på det så att SJ ska kunna stå på WWDC och säga "We are really proud of this new function bla bla bla"?

iMessage, FaceTime, iChat. Alla dessa borde vara ett. Så klart. Jag fattar inte heller varför Apple spretar ut så förbaskat när det gäller just chattande. Jag antar att dom har en eller flera mycket balanserade och rationella förklaringar till detta differentierande - som är omacigt liksom - men jag har då ingen som helst gissning att komma med. Bara att det är fult och sunkigt.
Många reagerar på detta därute på nätet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-11 21:44

Det ska gå att ha plug-ins till iChat i Lion. Vad det innebär i praktiken återstår att se.

Jag hade gladeligen sett plug-ins för MSN, Facetime och iMessenger. Då skulle man åtminstone ha ett enda program att förhålla sig till på macen. Vi får väl se om det är någon annan som förstår det geniala i våra simpla önskningar. Allra helst skulle de här funktionerna ingå out of the box i iChat.

Ett annat tips till Apple, släpp iChat på Windows, med möjlighet att messa iPhoneanvändare. Det skulle effektivt döda MSNs dominans i Sverige.

Senast redigerat 2011-06-12 07:02
Ursprungligen av ibish:

Det ska gå att ha plug-ins till iChat i Lion. Vad det innebär i praktiken återstår att se.

Och en Skype plug-in, så man slipper det fula gränssnittet i Skype 5.x. och ett enhetligt skriv-/videochat program i Mac OS X Lion!

Ursprungligen av ibish:

Ett annat tips till Apple, släpp iChat på Windows, med möjlighet att messa iPhoneanvändare. Det skulle effektivt döda MSNs dominans i Sverige.

Hur dominant är MSN numera? Jag använder det inte men jag är ingen typisk användare så jag vet inte hur stort MSN är numera. I mina kretsar så verkar chat via Facebook vara mer använt.

Och Ichat... Det har jag aldrig använt

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur dominant är MSN numera? Jag använder det inte men jag är ingen typisk användare så jag vet inte hur stort MSN är numera. I mina kretsar så verkar chat via Facebook vara mer använt.

Och Ichat... Det har jag aldrig använt

Min uppfattning är att MSN fortfarande är ganska så dominant. Men Facebook-chaten verkar bli mer och mer populär. Största problemet är ju att facebook-chaten verkar sluta fungera eller bara fungera dåligt och jag misstänker att det beror på bandbredds-brist eller dylikt från Facebooks sida... Så när det felet är avhjälpt och det finns en bra facebook-plugin till iChat så kommer saker bli lite bättre rent generellt

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-14 10:31
Ursprungligen av sirsnurre:

Min uppfattning är att MSN fortfarande är ganska så dominant. Men Facebook-chaten verkar bli mer och mer populär. Största problemet är ju att facebook-chaten verkar sluta fungera eller bara fungera dåligt och jag misstänker att det beror på bandbredds-brist eller dylikt från Facebooks sida... Så när det felet är avhjälpt och det finns en bra facebook-plugin till iChat så kommer saker bli lite bättre rent generellt

Egentligen behöver man inget plugin till det idag då det använder sig av jabber/XMPP : How to: Facebook chat in iChat or Adium | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Men givetvis, ett ordentligt plugin kan säkert erbjuda lite mer funktionalitet än bara chat (om FB nu tillåter sådant).

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur dominant är MSN numera? Jag använder det inte men jag är ingen typisk användare så jag vet inte hur stort MSN är numera. I mina kretsar så verkar chat via Facebook vara mer använt.

Och Ichat... Det har jag aldrig använt

300 miljoner har jag läst, men ingen jag känner.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-12 20:22

Själv använder jag Skype för chat i första hand och iChat för vissa saker där skärmdelning är viktigt. Har aldrig orkat skaffa MSN då jag är lite mer oldschool och körde ICQ väldigt länge.

Jag råkade visst glömma facetime när jag startade tråden... där är väl ett bevis på hur mycket jag använder facetime och då är ändå videotelefoni något jag gör regelbundet, men det blir ju via Skype.

Kan bara hålla med Zimmerman, det är omacigt. Ju mer jag tänker på det desto mindre förstår jag vad de planerar borta i Cupertino

Ursprungligen av andas:

Själv använder jag Skype för chat i första hand och iChat för vissa saker där skärmdelning är viktigt.

Skärmdelning finns i Skype nu för tiden.

  • Medlem
  • 2011-06-14 02:43
Ursprungligen av newcastle:

Skärmdelning finns i Skype nu för tiden.

Men om jag inte har fel för mig så kan man bara se den andras dator. Med iChat kan du även ta över den och tex hjälpa folk online.

1
Bevaka tråden