Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleWorks i Lion

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag förstått kommer ej AW att fungera i nya lions, vilker för mej och många andra kommer att skapa problem.

Finns det ingen möjlighet att någon kan skriva om koden så att det kommer att fungera?
Dum fråga kanske men jag kan inget om kod, så ni får ursäkta.

Har massor med små "program mallar" som jag skapat i AW som jag använder dagligen i mitt företag, samt som kassör i en förening. Det är allt från faktura mallar till medl. reg., stalljournaler, reg. för att skriva ut numrerade kvittenser, skogsbruksplan. m.m.

Detta med fakturaprogram går ju att lösa titta o testar just nu iOrdning som verkar lovande, men det med medl. reg. verkar ju svårare att hitta, några förslag?

Jag vet att AW är ett gammalt trött program, men det är väldigt allsidigt, man kan göra vad som helst med det, bara fantasin sätter gränser tycker jag.

iWork skulle ju ersätta AW var det väl tänkt, och det gör det väl med råge förutom "register/databas" just att kunna ha en faktura mall som numrerar automatiskt, och alla fakturor sparas på ett enkelt sätt.

Har ju förstått att File maker ska kunna det mesta men att orka göra om alla små mallar jag har gjort, samt att jag vill gärna kunna "provköra" ett program innan köp, som iOrdning t.ex.

Så mina funderingar är följande:

1. Vore det möjligt att göra om AW så det skulle fungera i Lion?

2. Om inte förslag på ett bra program för medlemsregister?

3.Jag vet att det inte är lag på att uppdatera till Lion, men till slut blir man ju tvungen:(

Tacksam för svar på dessa funderingar:)

Ursprungligen av applemagic:

Finns det ingen möjlighet att någon kan skriva om koden så att det kommer att fungera?

Bara Apple har källkoden, så det är inte möjligt för någon annan att göra.

1.Ja, förmodligen möjligt. Men det kommer aldrig att hända. Det programmet är nerlagt för länge sedan.

2. FileMaker

3. Man kan ju behålla en gammal dator med gammal programvara, för att fylla ett visst behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-11 14:00

Bento?

Det är nog dags att gå vidare från AppleWorks..

Apple slutade jobba på det för 4 år sen.

FileMaker, eller varför inte Microsoft Office. För de registerbehov du har räcker Excel mer än väl, och du har fördelen att använda en de facto-standard och kommer aldrig mer att hamna i någon liknande situation.

Tack för alla svar!

File maker verkar väl vara det som gäller, har File maker samma typ av register som AW, alltså att man kan lägga till fält med olika data text, nummer, datum, fält som summeras, och dylikt?

Som jag skrev så det med faktura har jag ju löst med iOrdning det funkar bra tycker jag, men detta med register är det stora dilemmat
men klarar File maker det så får man väl testa det.

Vilket File maker är det man behöver då är det Pro som gäller eller? Samt finns det färdiga mallar för typ ett medlems register, och andra mallar för andra saker?

Kollade just priser på File Maker 4.275,00 kr lite väl häftigt för ett sketet medlemsregister
Bento verkar ju kunna göra medl. reg. några erfarenheter.

Microsoft office kan man skapa medl. reg. med det och finns det mallar där också?

Jag har nyligen gjort den konverteringen medlemsregister från Appleworks till Bento och det gick ganska enkelt. åäö kom inte med och inträdesdatum blev stympade, så lite efterpill får man göra. Största nackdelen är begränsningar beträffande typsnitt och storlekar på tecken som gör att man inte riktigt kan få det som man vill. Att skapa en matrikel med bra utseende som pdf för utskick till medlemmarna blev inte bra. Hur jag än försökte blev det pytteliten text med massor av luft runtom trots val av största storlek.
Ett stort plus är Bento i iPhone/iPad. Man kan ha med sig hela registret och t ex göra ändringar direkt när man är ute och träffar medlemmar.
Det är nog att gilla läget just nu och välja det som är minst dåligt. För min del är det just nu Bento.
F ö så testade jag nog i stort sett allt jag kunde hitta inom rimlig prisnivå (under 1000 kr) innan jag valde Bento. Allt annat var i princip värdelöst för mina behov.
Mitt register har ca 130 medlemmar med en rätt stor mängd uppgifter förutom namn address och telnr. Totalt ca 50 fält. Och det är just antal fält (ca 40) som jag vill ha med i matrikeln som gjorde att det blev kasst. En matrikel med färre fält blir nog bättre, men knappast riktigt bra ändå. Mitt register används förutom att hålla reda på medlemmarna till två saker: etiketter för utskick och skapa matrikel.

vwlinkan:

Har nyss laddat hem en trial ver. av Bento lite besviken på att den ej finns på svenska, men det går väl.

Men hur gör du när du konverterar från AW, testat lite alla AW dok. är nedtonade? När jag försöker importera nåt.
Tror du att det går det och få till så man kan skriva ut Pg kort med medl. avg.?

1
Bevaka tråden