Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera flikar med olika inloggning till samma sajt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 10:14

Hej!
Undrar om det finns någon som vet hur jag gör det möjligt att ha olika flikar eller fönster med samma log-in eller åtminstone på samma site?

Tex. Jag loggar in på Facebook. Sedan vill jag logga in på en annan facebook sida med något annat namn. Eller MySpace: Jag loggar in på min sida, öppnar en annan flik och vill kunna logga in med annat användarnamn för att sedan kunna pendla mellan båda.

Jag har testat på både Safari och Firefox med massor av olika sites. Vi har ett system på företaget som man vill kunna logga in på både som leverans-personal och som sälj-personal samt titta på olika project i samma system, med samma log-in, i olika flikar eller fönster.

Någon som förstår vad jag menar och vet hur man löser detta?

Det borde ju finnas någon inställning...

Jag har ändrat rubriken lite. Den gamla rubriken var "Firefox eller Safari - flera flikar med samma log-in", men det handlar ju inte om samma login, utan olika inloggningar på samma sajt.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 10:29

Tack Jesper! Fast igentligen är det både med samma log-in och med olika. Typ att man bryter kontakten mellan flikarna. Usch, låter kanske förvirrande...

Tror inte att det går om sajterna har ett uns av säkerhet. Vet att min bank får spatt om jag loggar in till olika kundkonton på samma gång. "It's a feature, not a bug".

Har du provat att ha två webbläsare igång samtidigt, tex Firefox och Safari? Byt dem emellan med kommando + tab. Spara bara lösenorden för respektive konto i varsin webbläsare.

Eftersom säkerhet ofta är baserad på kakor eller sessioner och dessa lagras per webbläsare (inte per flik i webbläsaren), så kan detta vara ett sätt att gå förbi problemet.

Det finns sedan många flera webbläsare att prova med, här är några:

Camino: http://caminobrowser.org/
Omniweb: http://www.omnigroup.com/applications/omniweb/
Opera: http://www.opera.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-26 09:17

Hej Taz! Ok, detta låter som en möjlighet. Jag har dock fått höra att systemet inte ska ställa till med problem för detta. Det funkar tydligen på en gammal version av Internet Explorer men nu har jag fått alla att byta till mac... Det var dock inte med samma log-in som är grejjen utan med OLIKA log-ins på samma system.

Om det inte finns någon som vet hur man gör så att det funkar med flikar får jag testa olika browsers helt enkelt... Det BORDE ju finnas någon funktion någonstans som gör det möjligt att ha flikar helt oberoende på andra flikar....

Jag testar att fråga en gång till, annars får det bli som Taz föreslog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 11:25

Stainless!

Stainless fixar flera flikar med olika inloggning till samma sajt!

En ny webläsare under utveckling. Testade just att logga in på två olika gmail-konton i två olika "single session tabs" och det funkade fint!

Ursprungligen av Stainless:

A tab in Single Session stores web cookies temporarily in memory. Cookies created in a Single Session exist only for the duration of the session, unless explicitly saved by you (see Session-Aware Bookmarks).
This allows you to log into sites with different credentials than your stored defaults, run web apps with different settings, or surf the web without leaving a cookie trail.

Ursprungligen av Stainless:

Stainless now has features you won't find in Chrome or in any other browser.
A prime example is parallel sessions, which allow you to log into a site using different credentials in separate tabs at the same time. This new technology is woven throughout Stainless, from the private cookie storage system, to session-aware bookmarks that remember the session in which they were saved. We're excited to showcase what we believe is a true browser innovation.

Finns en tråd om Stailess här:
Webbläsar-tips: Stainless - 99.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 10:12

Bättre sent än aldrig: TACK!

Inkognito-fönster i Chrome fixar också biffen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-20 02:01
Ursprungligen av bia:

Bättre sent än aldrig: TACK!

Hoppas du fick nytta av tipset så här två år senare!

Ursprungligen av irrelogical:

Inkognito-fönster i Chrome fixar också biffen.

Chrome verkar inte köra fullt ut single-session. Du kan köra dubbelt med ett vanligt och ett inkognitofönster. Två inkongnitofönster funkar inte, då tar den senaste inloggningscookien över i det första fönstret.

Med Stainless kan jag vara inloggad på TRE gmail-konton samtidigt i varsin single-session tab. Men jag vet inte riktigt varför jag skulle vilja vara det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 13:20

Ha ha! Jag fick nytta av det direkt men var oartig nog att glömma bort att tacka!

Ska testa Stainless. Jag har hand om flera konton till samma ställe och det är så bökigt att behöva logga in och ut hela tiden.

1
Bevaka tråden