Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk knattrar oavbrutet för minsta lilla samt att badboll dyker upp...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-05-16 22:03

Min Mac Pro 1.1 har börjat dumma sig. För minsta lilla så börjar hårdisken knattra som fan, precis som en uzi som skjuter oavbrutet. Har datorn varit avstängd så kan den börja med detta efter uppstart och hålla på oavbrutet i 5-10 min innan den lugnar ner sig. Hårddisken är orginal 250gb och har 50gb ledigt. Har kört skivverktyg - reparera skivbehörigheter flera gånger utan skillnad.

Badbollen dyker också upp för minsta lilla. T.ex när jag är på facebook, det räcker att jag klickar på chatten så börjar hårddisken och badbollen kommer fram och datorn blir obrukbar tills den knattrat färdigt.

Samma sak om jag ska skriva i ämnesfönstret på hotmail, göra en sökning på google osv....

Vad är det med den? Klockbatteri slut? Filevault som bråkar? Snow leopard som är cp? hårddisk som håller på att packa ihop?

Eller vad?

Om HDD knattrar som en uzi är det givetvis hårddisken, BYT NU!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-16 22:54

ok. Får kika efter en annan som är större med. med "knattrar" så menar jag att den jobbar, äldre diskar hörs ju när de jobbar. Nyare diskar är ju ganska tysta. Men denna hörs det när den jobbar och det är inte lite den håller på heller....

Svårt för mig och avgöra på avstånd, hör inte riktigt härifrån hehe..

Men känner du dig osäker är det lika bra och byta ut innan du förlorar data.. 250GB's diskar kostar bara några hundra, om ens så "små" fortfarande säljs:)

Det kan även vara mjukvara som ligger bakom, jag hade t.ex. problem med att Adobe Version Cue CS3 skrev konstant till disken, vilket lät så mycket att det blev outhärdligt att använda datorn.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-17 08:07

Hade exakt samma problem på min iMac men det löste sig när jag stoppade i mer minne (gick från 4 till 12). I och för sig jobbar den ff mycket vid uppstart men det kan nog lika gärna bero på alla "bra-att-ha"-program jag envisas med att automatstarta.

Vissa diskar låter ju mer när dom läser/skrivs till. Om detta ljudet är ett nytt ljud är det något fel, är det inte det så är det inget fel... Det du kan göra är att skapa en ny användare och se om den låter lika mycket?

Det du beskriver är med internet inkopplat, kan du ha datorn bortkopplad från internet och testa köra program etc?

OM ljudet kommer från att hårddisken skriver/läser måste TS helt klart ha något krävande program igång. Vilket han nämnde där uppe.... Så stäng av allt sådant, starta om datorn... Låter det likadant? Och som jag skrev ovan, är detta ett nytt fel eller har det alltid varit såhär?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-17 12:54

alltså det är inget missljud från disken utan den låter som en frisk gör. Det är bara det att den jobbar mer än den ska. När jag köpte den så var det typ: "knatter............krrr.....................................krrr.................................knatter.........................krrrrr...................................kr................."

Nu är det mer typ:"krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...rrrrrrrr........krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.krrrrrrrrrrrrrrrrr.kkkrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.kkrrrkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr"

Det enda som är igång enligt vad jag kan se är:
Safari, utorrent (den gör likadant oavsett om utorrent är på eller inte) och msn. Öppna firefox tar en halv evighet innan programmet är brukbart. Badboll kommer ofta för ingenting alls. Datorn har 4gb ram. Den är enligt fabrikspecs.

Så jag vet inte vad för program det skulle vara som är krävande?

Har även imenu/menustat (vad det nu heter) och mobile mouse installerat.men inget annat. Har 17 program i dockan och dessa är:
* Appstore
* Safari
* Firefox
* uTorrent
* Adium
* SKype
* iTunes
* Spotify
* DVD-spelare
* VLC
* Skivverktyg
* Steam
* RTCW
* Word (2011)
* Excel (2011)
* Mobilemouse server
* Msn 8

Kör OSX 10.6.6

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-17 13:45

Gör backup och byt disk. Tar det lång tid att starta program har den troligen läsproblem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-17 16:24
Ursprungligen av kenjon:

Gör backup och byt disk. Tar det lång tid att starta program har den troligen läsproblem.

Om hårddisken används av någon annan process när du startar ett program så går det ju också segt.

Hur mycket minne har du i MacPro:n?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-17 17:12

4gb ram, precis som jag skrev i mitt senaste inlägg.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-17 21:20

Aaah missade att du skrev minnesmängden.

Jag har 7GB i min MacPro 1,1.

Med tanke på vad det kostar att byta disken så skulle jag göra det samt sätta i mer minne.

Om du går in i "Activity Monitor" och sedan fliken "System Memory"... vad har du för värde på Page ins, Page outs samt Swap used?

Sätt i mer minne, byt disk.

1
Bevaka tråden