Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 styck låst Mac finnes

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har en Macbook som är 2,5 år gammal. Fungerat fint överlag men har haft lite hyss för sig senaste tiden följande typ; För 3 månader sedan så "glömde" den bort vårt nätverk hemma så varje väckning ur vilan förorsakade en ny anslutning med löseninskrivning även fast närverket finns i nyckelringen.
Så till förra fredagen då jag tänkte det var dags att starta om då det inte var gjort på ett tag. Efter "doooooong"-ljudet,ifyllande av lösenord,uppkabling av bakgrundsbild sker följande; alla filer på skrivbordet visas,hårddiskikonen visas,rullgardinerna till vänster visas MEN inte förstoringsglaset,klockan, samt alla övriga små ikoner upp till höger i bild. Så fort jag försöker göra något kommer det kära färghjulet fram och snurrar tills skärmen efter ett tag blir svart och det enda som syns är detta lilla färghjul.

Jag har: gjort en hårdvarukoll med Apples skivor (inget fel påvisades),zappat pram-minnet,kört en sån här "Running File System Check (fsck) on OS X ",lyckats koppla ihop den via firewire med en annan burk och räddat filer,samt installerat om systemet. Resultat: Nada. PRECIS samma fenomen efter allt detta. Någon vänlig själ som har ett hett tips om vad som försiggår i min kära burk?

Mvh Erik

Enklaste är en ominstallation av systemet

Ursprungligen av jarting:

Enklaste är en ominstallation av systemet

Om du läser första inlägget lite mer noggrant så ser du att han redan har gjort det.

Ursprungligen av Bertil E:

...samt installerat om systemet...

Hur installerade du om systemet? Helt "från scratch" med formatering först, eller installerade du "ovanpå" det gamla systemet?

Vilket system är det du har installerat om? 10.4, 10.5, 10.6?

Har du efter ominstallationen installerat alla tillgängliga uppdateringar?

Kom problemet tillbaka direkt efter ominstallationen, eller kom det lite senare efter att du installerat några program och uppdateringar?

När du installerade om systemet startar du upp från skiva. Fungerar maskinen så länge den går på DVD OS X installationsskivan?

Innan du svarar testa igen och se om du kan starta de program som du hittar i menyraden efter att datorn startat upp från skivan och efter du valt språk. Du ska alltså inte välja installera efter språkvalet utan kolla i menyraden så har en meny lite program. Du ska även ha tangentbordsväljaren uppe till höger där det saknas i vanliga fall Starta lite program och se om allt lirar. Om det gör det så starta skivverktyget och laga disken. Du markerar den till vänster och väljer rätt flik och sen att laga disken.

Lirar allt där så kan du välja radera och välj en knapp som visar vilket sätt du vill radera innan du gör det. Välj att du ska skriva nollor över hela disken. Det tar en stund men sen kör du lagningen igen för att see om du synliggjort något på disken. Allt ok så gå vidare och installera på nytt och se om det blir samma?

Tack John Stalberg! Följde dina anvisningar till punkt och pricka och nu funkar det igen!

1
Bevaka tråden