Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia fiber + trådlös lösning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har bredband från telia fiber. Jag skulle vilja ha det trådlöst till dator, ipad, ps3 och så vidare. Jag köpte en Linksys E2000 som jag trodde det bara skulle vara att stoppa in i väggen och köra mer eller mindre. Uttaget ger med sladd internet till min Macbook Pro. Efter installationen av modemet kommer jag åt modeminställningarna trådlöst via datorn men något internet får jag inte. Inte heller om jag sätter in en andra sladd men då från modemet till datorn fungerar det. Tar jag dock bort allt fungerar internet när man tar det rätt från väggen.

Jag pratade med linksyssupporten och tydligen stödjer inte E2000 ADSL. Finns det något sätt att få det att fungera ändå (inställningar eller annat jack typ)? Eller behöver jag någonting mer?

Eller fungerar det så som jag tänker om jag skulle skaffa en sådan?
Netgear DGN2200 ADSL-modem med inbyggd trådlös N-router!

Tack!

Det skulle vara väldigt konstigt om en router inte skulle kunna routa trafiken. Vad de menar är säkert att det inte finns ett ADSL-modem i Linksysen (och det behöver du inte heller när du har fiber!).

Jag skulle ha resetat routern till fabriksinställningar och följt instruktionerna i manualen igen, var noga med att koppla nätverkskablarna rätt.

Du behöver inte ha ett ADSL-modem när du har fiber!

Jag kan ju nämna att vi har telias fiber här med och vi bytte från en sunkig Belkin-router (som fick startas om varje dag) till en Airport Extreme som fungerat väldigt bra.
Den är kopplad så som att uplänken (brukar heta "internet" eller "WAN" eller liknande) är kopplad till fiberboxen och sen är resten av datorerna kopplade trådlöst (sånär som en HTPC under TV:n).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-05-04 21:03

Om du har bredband via fiber från Telia bör du inte behöva ett ADSL-modem, eftersom avlämningen brukar ske med ett vanligt nätverksuttag (sånthär: http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/363304_X_2008-07-08_102309_500.jpg).

Därifrån behöver du en "vanlig" nätverkskabel från uttaget in till porten på din Linksys märkt "Internet". Den bör sedan ställas in på att använda DHCP för att få en IP-adress från Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 12:28

E2000 innehåller inget ADSL-modem.

Mina föräldrar använder e2000 med Telia ADSL och det funkar perfekt.

Jag har även testat den blom Telia fiber 100/10 hemma hos mig. Inga problem då heller

1
Bevaka tråden