Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar jag backup av döende hårddisk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Intel iMac 2010 som börjat uppföra sig konstigt idag. Den låser sig direkt vid uppstart och hinner ladda skrivbordet samt några ikoner vid menyn men någon dock ser jag aldrig och kan inte heller klicka på något. Så försökte installera om OS X.

Startade om med CD-skivan för att kontrollera fel och där säger skivverktyg att min hårddisk har problem som inte kan repareras.
SMART-statusen blir misslyckad.
Kan det vara ett mjukvarufel som jag kan lösa själv (kan ha råkat röra terminal) eller bör jag ge upp hårddisken och köpa en ny som alla googlesökningar säger?

Om jag nu måste göra en backup kommer nästa problem, startar jag macen som vanligt låser den sig och jag kan inte röra något.
Startar jag den felsäkert så kommer jag åt Finder osv men airport är "inte installerat" och pluggar jag i min ipod så hittas den inte som extern hårddisk.
Lite moment 22 alltså, hur kan jag ta backup? Installera om OSX och sedan hoppas att det fungerar?

Väldigt tacksam för alla svar!

Har du en annan Mac så föreslår jag att du startar iMacen i Firewire target-mode (håll nere <T> vid start), koppla sedan ihop datorerna via Firewire kabel och då dyker iMacens hårddisk upp som en extern skiva. För sedan över allt det viktiga till den andra Macens hårddisk. På så sätt kommer inte en ev. felande systemmapp på iMacen in i bilden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-18 21:24

Om du inte har en annan Mac tillgänglig kan du prova följande:
Köp ny hårddisk och USB case som du stoppar i hårddisken i. Starta datorn med någon Live Linux CD,, klona den interna hårddisken. Byt din interna hårddisk med den nya.
Har du garanti på datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 21:49

Om du är riktigt rädd om det som finns på disken så slutar du direkt och lämnar in den till ett proffs. Tex: Data Recovery Sweden - rädda data återställer Raid krasch hårddisk recovery

1
Bevaka tråden