Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lär mig Quicksilver

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har hört talas om ett program vid namn Quicksilver som ska vara helt fanatiskt och svårt att vara utan när man väl har börjat använda det. Jag skulle vilja veta hur ni använder detta program och hur man lär sig använda detta.

Quicksilver (QS) är verkligen ett ruskigt bra litet program vilket borde vara förinstallerat på alla Macar.

Jag tog mig friheten att citera några bra inlägg från en annan tråd i ämnet:

Ursprungligen av bERNA.:

Efter att jag lärt mig att använda Quicksilver har jag i princip aldrig gått in i program-mappen i findern för att starta ett program. Jag har heller aldrig några program i docken. Dom program som jag har i min dock är dom jag har igång. För med Quicksilver så behöver du inga "genvägar" till programmen. Mitt workflow blir så otroligt mycket snabbare helt enkelt.

För att förstå hur jag använder quicksilver:
Jag har bindat quicksilver på cmd-mellanslag (som egentligen är spotlight kortkommandot). När jag trycker på dom så får jag upp quicksliver rutan och jag skriver in dom första bokstäverna i programmet/filen jag vill öppna till exempel "chr" (för chrome) sen klickar jag på enter. Och chrome är startat. Svårare än så är det inte.

Det är svårt att förstå hur bra det är genom att bara läsa om det. Testa det i någon vecka och känn flowet!

Ursprungligen av krox:

Jag kan fortsätta fylla i här vad jag har Quicksilver till. Förutom allt ovanstående så är QS grymt för att plocka fram info med. Det finns en plugin till Adressboken som möjliggör följande scenario:

Du skriver ett mail/text/brev där du plötsligt behöver din polare Anna Anderssons mail och mobnr. Det har du förstås inte i huvudet utan istället slår du cmd+mellanslag, skriver "anna an" och anna syns i QS fönster. Tryck höger pil och du kan bläddra mellan alla uppgifter knutna till Anna, ha mobilen markerad, tryck cmd+c, tryck esc och sedan cmd+v och voila, hennes nr är inklippt i din mail/text/brev!

QS är fantastiskt om du gillar att inte flytta händerna från tgb. ett scenario till:

Anna vill ha festfilen.xls mailad till sig, cmd+mellanslag, börja skriv "festfi" och filen syns, tryck TAB, skriv "ema", tryck TAB, skriv "Anna An" och tryck enter. Ett mail med festfilen.xls bifogad skapas och öppnas i din favorit-mailklient!

Detta är bara ytan av vad QS är kapabelt till!

Hemsidan visar rätt bra vad QS är bra på

Programmet lär sig vilka objekt (program, adresser, hemsidor etc) du ofta använder. Det innebär i praktiken att första gången du söker ett objekt, till exempel Adium, så trycker du cmd + mellanslag och börjar skriva. Allt eftersom räcker det kanske med att trycka cmd + mellanslag sedan kanske bara "AD" för att Adium ska starta.

Motsvarande gäller givetvis t ex hemsidor. Som många andra kollar jag Facebook alldeles för många gångar per dag. För att kolla Facebook trycker jag alltså cmd + mellanslag sedan "F" och enter... voila! ... QS öppnar Facebook med min förvalda webläsare.

Jag kanske skriver ett mejl och behöver bifoga en persons besvärliga epostadress. Jag aktiverar QS (cmd + mellanslag) och skriver förnamnet eller efternamnet. QS listar då alla objekt (vanligtvis personer, men också filer och program med samma stavning), tryck "pil-ner" till rätt person och sedan "pil-höger" och personens info dyker upp. "Pil-ner" igen till epostadressen och TAB för att välja vad QS ska göra med informationen. I det här exemplet vill jag kunna klistra in en adress så efter TAB skriver jag "copy to clipbord". Men eftersom jag gjort det här någon gång förut så räcker det med "C" eller kanske "CO". Tillbaka till mejlet och tryck ctrl + V och adressen ligger där den ska.

Låter kanske lite invecklat.... men det är det verkligen inte. När man lärt sig vilka knapptryckningar som krävs så kan man göra tämligen avancerade operationer ruskigt fort

Om jag t ex vill skicka ett mejl till Anna, så gör jag följande:

Aktivera QS (cmd + mellanslag) sedan "AN", pil ner, pil höger, TAB och "co" (början på "compose email") och QS startar förvald mejlklient med markören i ämnesfältet. Bara att börja skriva mitt mejl... "Kära Anna..."

Mitt tips är att installera QS och köra med grundfunktionerna och sedan allteftersom det börjar sätta sig, lägga till nya funktioner senare.

Ursprungligen av iTiger:

Quicksilver (QS) är verkligen ett ruskigt bra litet program vilket borde vara förinstallerat på alla Macar.

.

Om Jag fattar sidan och texten du skrev så kan man med Quicksilver tex ett exempel flytta en eller flera filer från en mapp till en helt ny mapp eller till en som redan finns på hårddisken? Man skulle kunna skriva snabbt ner nån ny todo till Things, Be den starta en spellista i Spotify osv? Det verkar verkligen bra. Verkar jobbigt bara att bli van att bara använda tangentbordet och att lära sig var tangenterna sitter utan att kolla ner.

Ursprungligen av Okänd användare:

jag har hört talas om ett program vid namn Quicksilver som ska vara helt fanatiskt och svårt att vara utan när man väl har börjat använda det. Jag skulle vilja veta hur ni använder detta program och hur man lär sig använda detta.

Kika även på alternativet LaunchBar 5

1
Bevaka tråden