Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iWeb rätt program för mig?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-04-15 17:52

Newbie, jag har några enkla hemsidor med text och bilder som nu skall sättas upp på nytt i Macmiljön.
Jag vill inte försöka flytta från Win utan börja på mytt i Macen.
Men, är iWeb ett bra och enkelt program för basicnivå eller vad kan rekommenderas?
Jag behöver INTE "bells and whistles" utan vanlig basic basic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 20:08

Tycker iWeb är suveränt enkelt att komma igång med för gemene man utan några somhelst specialkunskaper, lätt att underhålla och uppdatera samt riktigt skapligt bra med att få hyggligt professionella sidor att se snygga ut! Kräver ingen kunskap i HTML-kodning utan fungerar som en inovativ 'verktygslåda' av möjligheter á la typiskt Apple-snitt... Visst kan man sakna vissa avancerade egenskaper, men iWeb täcker gott och väl 85% av behoven om man skall göra lättskapade 'basic-sidor'!

Jag har själv jobbat en hel del i det ypperliga halv/helprofessionella programmet Dreamweaver, men där är inlärningströskeln betydligt högre och programmet lämpar sig bättre för mer avancerad grafik och komplex funktionalitet - själv insåg jag, efter tre år, att jag inte hade tid att jobba med ett så avancerat program; behövde bli mer tidseffektiv utan att tappa alltförmycket funktionalitet och stil. Provade en rad program men återkom alltid till iWeb, som ändå gör sitt jobb på ett synnerligen enkelt sätt och fyller mina nuvarande behov - sålänge jag själv väljer att sköta sajten... hoppas dock snart på en större uppgradering av iWeb så programmet blir ännu bättre!

(se mitt exempel här: http://www.clavius.se)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 21:15

Jag rekommenderar mer än varmt Rapidweaver, helt makalöst bra hemsidesmakarprogram som har allt man behöver, kommer med en snygg och enkel blogg också. Känns mer som ett layoutprogram än ett webbprogram tycker jag. Finns i Appstore och kostar inte mkt alls. Dess absoluta största styrka är alla addons man kan köpa till för billiga pengar om man behöver mer avancerade grejer längre fram.

Realmac Software - Creative Software for Macs

Realmac Addons - Recently Updated

Har byggt både temperamento.net och temperamentoshop.net med Rapidweaver och ett par pluggar.

www.marinilsson.se är min frus site, helt byggd i iWeb.

Skillnaden på Rapidweaver och iWeb är väl att RW är mera styrt av mallarna. Mna är mycket mera "fast" i designen.
iWeb har även det mallar att använda, men jag upplever dem inte så rigida.

Det blir lätt som så att det som man först använder är det man fortsätter med och "håller på".

Frun har docj bytt från RW till iWeb och hon säger att iWeb är lite flexiblare.

  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-04-16 00:16

Tack för alla kloka synpunkter, det blir iWeb!
Suvekränt med alla kloka och hjälpsamma människor.

Varför är alla sidor man ser på som är skapade i iWeb så långsamma? Anpassar inte programmet bilderna för webben?

Riktigt uselt tycker jag.

edit:
Som denna bild http://www.marinilsson.se/Webbplats/Home_files/shapeimage_2.png

Spara den weboptimerat (i Photoshop) blir ca. 21KB, bilden på sidan är 316KB, alltså 15ggr större än vad den behöver vara..

Tyvärr så lämnar iWeb en css för varje sida som ska laddas - så egentligen faller hela idén med css :-D. Alltså; varje sida måste laddas helt och hållet. Jag vet inte varför Apple inte kan lösa detta problem, men fördelarna med iWeb gör att många andå kör med det. Men visst är det pinsamt uselt.

Ursprungligen av keptang:

Varför är alla sidor man ser på som är skapade i iWeb så långsamma? Anpassar inte programmet bilderna för webben?

Riktigt uselt tycker jag.

edit:
Som denna bild http://www.marinilsson.se/Webbplats/Home_files/shapeimage_2.png

Spara den weboptimerat (i Photoshop) blir ca. 21KB, bilden på sidan är 316KB, alltså 15ggr större än vad den behöver vara..

1
Bevaka tråden