Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne behövs egentligen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-04-14 18:54

Jag är en lycklig och stolt nybliven ägare av en MBP 15" med 4GB internminne.
Jag använder burken till normala kontorsjobb dvs 90% av tiden i Pages, Keynote, Numbers o iCal o Mail.
Burken lunkar på men jag undrar - om jag maxar på internmimnet till typ 8GB, vad händer?
Upplever jag en rejäl förändring eller är hålet i plånboken större än förändringen?
Olle

Ursprungligen av OlleF:

Upplever jag en rejäl förändring eller är hålet i plånboken större än förändringen?
Olle

Förmodligen inte en "rejäl" förändring.

Men dina 4GB är den där gråzonen där det ofta räcker för normalt kontorsarbete, men att det då och då kan hända att din dator måste skriva ut data i minnet till hårddisken för att ny data skall in i minnet.

Du kan enkelt kontrollera detta genom att starta om datorn (för att börja på ny kula) och sen starta aktivitetshanteraren. Klicka sen på systemminne och titta på "sidor ut". Det skall vara mellan 0-50MB efter några dagars jobb. Helst 0, men små datamängder har ingen praktisk betydelse, eftersom datorn cashar program och tenderar att hålla saker i minnet som inte är kritiska för att snabba upp nästa åtkomst av dessa data. Då och då skrivs små mängder data ut, utan att negativt påverka prestanda.

Men har du mer än 100, eller rent utav flera hundra MB sidor ut så mättar du ditt minne regelbundet och tjänar på mer.

Jobbar du med grafiska program eller mycket med foto så är 8GB att rekommendera.

Minne är billigt och du kan aldrig ha för mycket.

Ursprungligen av keptang:

Minne är billigt och du kan aldrig ha för mycket.

Sett till datorns prestanda är det ju svårt att invända mot dessa visdomsord, men med OPs "eller är hålet i plånboken större än förändringen?" kan jag inte ogenerat hålla med.

  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-04-14 20:39

Hmmm, vad innebär "minne är billigt" i kvantifierade stålar ungefär typ liksom?

Kanske 7-800:- för två 4GB minnesmoduler.
Monteras av den händige på fem minuter.

Helt plötsligt blev även jag sugen på 2 st 4GBx2!
Jag är inte så värst händig men kollar man lite videos så verkar det ju väldans smidigt!

Det man bör fråga sig är nog "känner jag att jag behöver det?". Märker du att din dator är lite långsam? Tar det länge att starta program, växla mellan program osv? Blir datorn "slö" när du har många program igång samtidigt? Om svaret är ja på en eller flera av dessa kan det vara värt att fundera på. Det är som sagt ingen stor kostnad. Om du däremot tycker att din MBP går som en oljad blixt varje gång du använder den känns det som en ganska onödig utgift

Har du onödigt mycket pengar att göra av med kan jag tipsa om att skaffa en SSD (om du inte redan har en). Blev själv helt förstummad över skillnaden. Att starta t ex Photoshop eller Word kunde gå från 8-10 sekunder till 1-2 sekunder. Ruskig skillnad, betydligt mer än vad du märker genom att skaffa lite mer minne. Men då är å andra sidan en SSD dyrare än minne

  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-04-15 17:46

OK, jag beställde nyss 8GB (2x4gb) från Cruzier för 850 pix med frakt.
Kommer nästa vecka.
Tack fär alla kloka input.

  • Medlem
  • Brastad
  • 2011-04-28 17:28

Minnena har kommit och jag tryckte in dem för en stund sedan.
8GB GÖR skillnad!!

1
Bevaka tråden