Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av 3G-modem till Mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-13 13:38

Funderar på att skaffa mobilt bredband men då jag vill slippa bindningstid funderar jag på att köpa modemet löst själv. På så vis kan jag byta operatör när jag vill.

Vilket modem är att rekommendera som fungerar till mac (10.6.7) och fixar Turbo-3G+ upp till 16Mbit?
Måste jag välja samma modem som operatörerna kör med eller fungerar det med andra så länge det finns drivrutiner för mac? Borde väl gå att använda OSX modemprogramvara för att ringa upp med modemet och slipper då alla Telia connect och Tele2 programvaror m.m?

Modemet ska kopplas till min mac mini server som ska dela ut internet till nätverksporten till övriga datorer via en Airport extreme router i bryggläge. Kommer det fungera med 3G-modemet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-14 07:22

Visst kommer det att funka, men jag tror du kommer att bli väldigt besviken. Jag skulle aldrig rekommendera någon att köra 3G istälet för fast anslutning. Det är mycket långsammare och osts ilade jämfört med ADSL. Har du ingen möjlighet att välja något annat?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-14 10:50

Jag har ADSL idag men den är så dyr så jag funderar på att se över mina abonnemang på internet, telefoni, tv m.m.
Men efter lite forskande under dagen tycks flera tycka att 3G bara är en nödlösning om man är på resande fot. Och när jag reser kör jag med min iPhone 3G som modem vilket fungerar hjälpligt för att kolla lite mail och slösurfa.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-14 12:41

3G fungerar jättebra (förutsatt att du har hygglig täckning) som ersättning för fast uppkoppling om du inte har alltför stora krav på din uppkoppling.
Vad klarar din telefon för hastigheter? Jag skulle rekommendera att ha en telefon som modem istället och slippa dubbla abbonnemang.
Även om det står upp upp till 16MBit så räkna inte med mer än hälften, om ens det.
4-5MBit är det bästa jag kommit upp i på en 3G-uppkoppling.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-18 06:48

Jag behöver en uppkoppling som är igång dygnet runt så att använda mobilen går tyvärr inte. Möjligtvis när jag får min nya jobbmobil och kan göra om mitt abb så jag får fri surf och inte 5GB spärr.

Jag får 2,182Mbit ner och 0,540Mbit upp med min iPhone 3G och Tre som operatör. Jag tror hastigheten är begränsad till 6Mbit på tjänsten och iPhone 3G klarar max 3,6Mbit.

Jag bor ju inte i storstan så det kanske ens inte går att få 16Mbit där jag bor men jag får kolla upp och jämföra operatörerna och se vad som fungerar bäst. Kravet är fri surf utan begränsning.

lånar tråden lite...

funderar på att byta till tele2s mobila bredband, bla eftersom det är billigare, mer surf osv. dock står det på deras hemsida att dom endast stödjer Mac OS X 10.5 / 10.6 och i supporten säger dom att det ska komma en lösning inom en vecka, men att de flesta operatörer ska ha samma problem eftersom de använder samma typ av modem (mjukvara från brightpoint tror jag). dock sitter jag just nu med telias moblia internet och det fungerar ändå...
är det någon med erfarenheter kring tele2 på lion?
borde denna guide fungera med tele2 också? (http://www.99.se/natverk-sakerhet/288445-guide-ansluta-mobilt-bredband-utan-att-anvanda-operatorens-mjukvara.html)

Ursprungligen av maaathias:

lånar tråden lite...

funderar på att byta till tele2s mobila bredband, bla eftersom det är billigare, mer surf osv. dock står det på deras hemsida att dom endast stödjer Mac OS X 10.5 / 10.6 och i supporten säger dom att det ska komma en lösning inom en vecka, men att de flesta operatörer ska ha samma problem eftersom de använder samma typ av modem (mjukvara från brightpoint tror jag). dock sitter jag just nu med telias moblia internet och det fungerar ändå...
är det någon med erfarenheter kring tele2 på lion?
borde denna guide fungera med tele2 också? (http://www.99.se/natverk-sakerhet/288445-guide-ansluta-mobilt-bredband-utan-att-anvanda-operatorens-mjukvara.html)

Hej och välkommen till 99mac! Bli gärna kvar här på forumet. Om du vill så vore det också kul med en liten presentation i Personliga presentationer. Det ökar gemenskapen lite.

Min guide ska fungera med Tele2 - under förutsättningen att du har installerat fungerande drivrutiner. Testa använda de som är avsedda för 10.6. Jag tror att det fungerar. Åtminstone så fungerar det på ett gammalt Huawei-modem som jag har, trots att jag har 10.7.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej och välkommen till 99mac! Bli gärna kvar här på forumet. Om du vill så vore det också kul med en liten presentation i Personliga presentationer. Det ökar gemenskapen lite.

Min guide ska fungera med Tele2 - under förutsättningen att du har installerat fungerande drivrutiner. Testa använda de som är avsedda för 10.6. Jag tror att det fungerar. Åtminstone så fungerar det på ett gammalt Huawei-modem som jag har, trots att jag har 10.7.

tack för svaret! drivrutinerna - är det drivrutinerna som finns på det mobila bredbandet? för då kommer väl allt förinstallerat? eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-11 13:35

Lånar också tråden lite... har ett gammalt 1Mb-bredband från Comhem för 150kr/mån, nöjer mig mest med att surfa. Borde det då inte gå minst lika snabbt och billigare med 3G? Har iMac med 10.4, men tänkte ev. skaffa iPad så småningom, bör jag då välja Huawei-modemet eller micro-SIMet från Tele2? (man kan bara välja ett - men abonnemanget funkar väl till flera enheter?) och kan man köpa det andra efteråt, och måste det då vara av Tele2? Modemet är iofs bara gratis om man tar 18mån bindningstid, medan micro-SIMet är gratis hursomhelst.

  • Medlem
  • 2011-09-11 17:54

Drivrutinerna finns med i modemet. Men man måste installera dem innan modemet kan användas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-24 16:21

Hej,
Jag snor tråden lite: Finns det nån möjlighet att installera huawei (E173) drivrutiner på en gammal powerbook? Modemets installerare kan inte köras pga att 'stöd saknas på den här arkitekturen'. Utan drivrutinerna kan jag ju inte få modemet att fungera men har ingen större lust att skrota min gamla powerbook som funkar utmärkt i övrigt.
Någon som har en lösning?

Edit: Lyckades hitta nån drivrutin efter mycket letande som inte verkade funka men till slut gick det iallafall så nu är det inga problem, modemt funkar fint både på min gamla macmini och min powerbook.

Senast redigerat 2011-09-24 20:22
Ursprungligen av nikki:

Hej,
Jag snor tråden lite: Finns det nån möjlighet att installera huawei (E173) drivrutiner på en gammal powerbook? Modemets installerare kan inte köras pga att 'stöd saknas på den här arkitekturen'. Utan drivrutinerna kan jag ju inte få modemet att fungera men har ingen större lust att skrota min gamla powerbook som funkar utmärkt i övrigt.
Någon som har en lösning?

Edit: Lyckades hitta nån drivrutin efter mycket letande som inte verkade funka men till slut gick det iallafall så nu är det inga problem, modemt funkar fint både på min gamla macmini och min powerbook.

Du kanske kan skriva lite mer detaljer.

Vilken Powerbook, vilken OS-version, vilket modem och vilken drivrutin?
Så kan ju någon annan dra nytta av det du just lärt dig.

Som det står nu är det ju bara irriterande för ngn med problem liknande ditt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-19 15:30

Har samma problem och vill gärna veta hur du lyckades få igång E173 på en gammal powerpc mac. Har Leopard installerat på en iMac G5 men den säger
"stöd saknas på den här arkitekturen".
Antar att det är en annan drivrutin som gäller i PPC.

Hade problem med byte till Lion och Huawei E220 lösningen finns här.
Mobile Broadband Set-up on OSX 10.7 | Xeonwales Blog

1
Bevaka tråden