Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera kortläsare trådlöst med Airport

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva hjälp med hur jag skall instalera en kortläsare på jobbet. Har idag en Airport express som vi kör med. Nu skall det in en ny kortläsare som går på internet istället för modem. Problemet är att jag vill slippa dra en massa nätverkskabel, tanken är att kunna köra en router med wifi mot airporten och kunna ansluta kortläsarens nätverkskabel till routern. Därigenom skulle jag slippa kabeldragningen. Går det ? och i så fall vilka prylar behöver jag skaffa? och hur kopplar jag det?
MVH/ Thomas

Något i stil med den här borde funka:
DWL-G810: Ethernet till 108Mbps SuperG trådlös LAN adapter - Nätverkskort för trådlös- eller kabelanslutning - nätverksadapter från D-Link, från D-Link Hemmet

Blir lite nyfiken på vad du menar med "går på internet i stället för modem". För mig är det ungefär som att säga "en bil som går på bränsle i stället för bensin".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blir lite nyfiken på vad du menar med "går på internet i stället för modem".

Internet = WAN-porten så stämmer det.

USB-kortläsare antar jag. Tror inte det går med AP Express, för den porten funkar bara med skrivare.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

...Tror inte det går med AP Express, för den porten funkar bara med skrivare.

Jag uppfattar det som att det finns ett befintligt trådlöst nätverk som har en Airport Express som router.

Och nu vill man ansluta en kortläsare, som har nätverksport, till detta trådlösa nätverk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag uppfattar det som att det finns ett befintligt trådlöst nätverk som har en Airport Express som router.

Och nu vill man ansluta en kortläsare, som har nätverksport, till detta trådlösa nätverk.

Precis så är det.
Thomas

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blir lite nyfiken på vad du menar med "går på internet i stället för modem". För mig är det ungefär som att säga "en bil som går på bränsle i stället för bensin".

ok lite klantigt men det får jag bjuda på skall kolla på ditt tips Tack
Thomas

Ok, då bör mitt tips funka,

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då bör mitt tips funka,

Blir att prova med en sådan dock har det fått mycket varrierande omdömen på Dustin.
Tack för hjälpen / Thomas

Ursprungligen av Thomas H:

Blir att prova med en sådan dock har det fått mycket varrierande omdömen på Dustin.

Jag skrev tidigare: "Något i stil med den här".

Det behöver ju inte vara exakt just den. Det finns kanske andra liknande produkter (Netgear eller Belkin, kanske).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skrev tidigare: "Något i stil med den här".

Det behöver ju inte vara exakt just den. Det finns kanske andra liknande produkter (Netgear eller Belkin, kanske).

Sant skall åka och kolla vad Mediamakt här i byn har att erbjuda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 22:54

Thomas,

Kan det tänkas att du i framtiden kommer att behöva ansluta fler enheter (förutom kortläsaren) till ditt trådlösa nät, samt att dessa står i närheten av just kortläsaren!? Isåfall skulle jag satsa på en trådlös brygga, med fler portar än ex.v. den DWL-G810 som nämnts tidigare.

Ett exempel är D-Link DAP-1522 vilket är en trådlös brygga som medger 4 kabelanslutna enheter.

Ett annat scenario (som är mitt förstahandsval) är att du fortsätter att köra med Apples nätverksenheter!!

Byt ut den nuvarande routern (AirPort Express) mot en AirPort Extreme eller TimeCapsule…samt använd den gamla AirPort Expressen som en brygga för att just göra din kortläsare trådlös.

Lycka till…!

1
Bevaka tråden