Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att få skrivare att skicka mail med brandväggen inkopplad

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en Dlink DIR 365 brandvägg och det verkar som att den inte släpper igenom när vår Sharp MX-3110N ska skicka mail.
Vi har provat Gmail med POP och vår POP-mail hos Telia men det går inte vad vi än gör. Skrivaren meddelar att den inte kan ansluta till servern.
När vi går in på skrivaren via browser och ska konfigurera kommer browsern åt SMTP-servern så länge vi kör port 25 och utan SSL. Det går dock inte att skicka mail. Så fort man ändrar till port 465 och SSL som man ska så kommer browsern heller inte åt servern. Dock går det utmärkt att lägga upp brevlådan på en dator och skicka och ta emot.
Teknikern från Sharp kopplade upp skrivaren mot nätet med sin laptop och mobilt bredband som gateway och då går det utmärkt att skicka.
Vi drar slutsatsen att det är brandväggen som är problemet men kan inte hitta något i den som vi kan öppna upp för utgående trafik.

Felmeddelandet på skrivaren är "Servern kopplade ifrån när en bild sänds."
Är det någon som har några tips?

Senast redigerat 2011-04-11 16:38
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-11 21:33

Felmeddelandet tyder ju på att den kan koppla upp sej mot servern. Det verkar ju vara servern, eller inkommande trafik, som kopplar ner.
Jag känner inte till DLinks grejor, men det finns det säkert någon här som gör.
Kan du inte tillfälligt koppla ur brandväggen bara för test?

Jag ska koppla förbi brandväggen imorgon och prova. Det hela är mycket skumt. Förstår inte varför den skulle strypa skrivarens trafik till mailservern.

Ingen framgång. Kopplat förbi brandväggen fysiskt. Kört DMZ i brandväggen på skrivaren ifråga. Det går att göra anslutningstest från skrivaren till mailservern med port 25 och utan SSL, men telia vill ha port 465 och SSL. Med SSL och port 465 misslyckas anslutningstestet och oavsett inställningar så får man felmeddelandet att anslutningen bröts när en bild skulle skickas. Aaaarrrrgggggghhhhhhh!

Senast redigerat 2011-04-12 09:52
  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 09:39

Brandväggen är inte problemet om du har samma inställningar på din dator som du har på skrivaren om skrivaren sitter på samma nätverk (Via samma switch)

Jag vet inte om Telia supportar SSL - Kör utan
Det kan vara så att mailet blir för stort - Tror inte telia Relay'ar hur stora mail som helst (men har själv inte telia så jag vet såklart inte exakt)

Har nu provat att sätta skrivaren direkt på modemet igen - det visade sig att jag gjorde fel förra gången. Det fungerar nu att skicka mail från skrivaren, men bara om jag använder telias alternativa smtp, smtprelay1.telia.com. Med routern inkopplad går det inte. Fattar inte. Det är en DIR 635, inte 365 som jag råkade skriva.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 11:46

Så om du kopplar skrivaren till routern så går det inte att skicka mail, däremot om du kopplar datorn till routern så går det att skicka mail?

Kan det vara så att skrivaren är felkonfigurerad och inte får en IP-adress via DHCP korrekt?

Felet är lokaliserat. Man var tvungen att bocka ur Enable Traffic Shaping i QOS Engine på vår router. Sedan fungerade det.

1
Bevaka tråden