Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital bildskärmsport till 12" PB och iBook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten undring till de som känner sig manade att svara:

Jag har väntat på att köpa en ny dator i över ett år nu, men fortfarande finns det ingen i Apples sortiment som passar med det jag söker. Jag har följande, i mitt tycke synnerligen enkla krav:

1) En så bärbar dator som möjligt, d.v.s. 12" iBook, eller numera även 12" PowerBook
2) Möjlighet att koppla upp mot en större DIGITAL skärm (gärna Apples egna) när jag är hemma (har inget emot spegling).

Av någon anledning finns denna kombination inte bland Apples datorer; både Powerbooken och iBooken saknar ju som bekant digital bildskärmsport och är därmed fullständigt inkompatibla med samtliga Apples skärmar. Att de dessutom för längesedan dödförklarat CRT-skärmarna gör ju det hela ännu märkligare. Min undring här är i huvudsak VARFÖR? Är det av tekniska skäl Apple valt att ta bort den digitala bildskärmsporten på båda 12"-datorerna? Och kan man tänka sig att kommande modeller kommer att vara utrustade med porten i fråga?

Tror att jag hört det mumlas om en PB12" Revision B med just DVI som förbättring och att det ska se dagens ljus inom en snar framtid, men man kanske inte ska lita blint på mumlarna. Hursomhelst, jag tror att det kommer. Förr eller senare och troligtvis förr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hedelina
Tror att jag hört det mumlas om en PB12" Revision B med just DVI som förbättring och att det ska se dagens ljus inom en snar framtid, men man kanske inte ska lita blint på mumlarna. Hursomhelst, jag tror att det kommer. Förr eller senare och troligtvis förr.

It shall be mine.

My precccccccious.
Om, eller när, nya revisionen kommer ska jag ta skygglapparna på. Jag är så nöjd med min förstarevision. Jag är så nöjd med min förstarevision. Mantran hjälper alltid.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 09:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan99
Är det av tekniska skäl Apple valt att ta bort den digitala bildskärmsporten på båda 12"-datorerna? Och kan man tänka sig att kommande modeller kommer att vara utrustade med porten i fråga?

Eftersom det är DVI på 15" och 17" så är det nog inte tekniska orsaker (är ju förvisso inte samma bildskärmskort - men ändå )utan kanske så att en DVI-kontakt är lite stor jämfört med mini-VGA. Man tycker ju apple borde välja ADC egentligen men den är väl ytterligare större...
Gissar jag...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Eftersom det är DVI på 15" och 17" så är det nog inte tekniska orsaker (är ju förvisso inte samma bildskärmskort - men ändå )utan kanske så att en DVI-kontakt är lite stor jämfört med mini-VGA. Man tycker ju apple borde välja ADC egentligen men den är väl ytterligare större...
Gissar jag...

En PB på batteridrift kan dessutom få _lite_ småsvårt att mata ut de 28 V/2,5 A (70 W) som en 23" Cinema Display kräver...

Jag har ström hemma!

... och har inte för avsikt att släpa runt på en 23"-skärm

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
En PB på batteridrift kan dessutom få _lite_ småsvårt att mata ut de 28 V/2,5 A (70 W) som en 23" Cinema Display kräver...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan99
Jag har ström hemma!

... och har inte för avsikt att släpa runt på en 23"-skärm

Detsamma gäller nog för alla andra PowerBook-ägare också, och det är förmodligen därför som Apple tycker att det inte är motiverat att sätta någon ADC-kontakt på powerbookarna. Kan man slippa trycka in en så pass monstruös DC-omvandlare i en stackars bärbar så gör man förmodligen det...

1
Bevaka tråden