Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mapparna på skrivbordet flyttar på sig

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en macbook pro och en extern skärm till den eftersom jag bildbehandlar mycket. Varje gång jag öppnar datorn och skärmen så har mapparna på skrivbordet flyttats kring, rätt frustrerande. Vad ska jag göra, vart ställer man in så skrivbordet behåller sitt utseende?
tacksam för svar

Det är nog för att upplösningen ändras (från intern till extern och vice versa), inget att göra åt vad jag vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-12 11:41

Hej!

Har hört om detta problem och i dom fallen så är det visst ett korrupt script som ställer till det. En quick fix för detta skulle vara att via terminalen koda rm .DS_Store

Detta har hjälp några men problemen har även för en del återkommit.
Jag har inte haft problemet själv men utfört kodningen på en del som haft problemet.

Googla koden så står det en del om det på utländska siter.

  • Medlem
  • 2011-04-12 12:36

Prova att släng finder inställningsfil under Ditt hem/Library/Preferences/com.apple.finder.plist
Tvångavsluta sedan finder och prova starta om datorn.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-06 20:37

Markera skrivbordet, tryck cmd+j. Där kan du välja att alltid sortera ikonerna i en viss ordning, tex efter typ. Då borde det ske automatiskt hädanefter och inte bli helt i oreda.

Ursprungligen av jonasn:

Markera skrivbordet, tryck cmd+j. Där kan du välja att alltid sortera ikonerna i en viss ordning, tex efter typ. Då borde det ske automatiskt hädanefter och inte bli helt i oreda.

Men om man sorterar efter något annat system, t.ex. mapparnas innehåll, olika ämnen eller liknande ?!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-07 00:07
Ursprungligen av LCR:

Men om man sorterar efter något annat system, t.ex. mapparnas innehåll, olika ämnen eller liknande ?!

Till viss del kan du lösa det med hjälp av färg-etiketterna, men.. överlag så får man nog leva med att ens ikonplacering på skrivbordet inte överlever. Själv har jag normalt endast en ikon på skrivbordet. När jag jobbar med ett projekt blir det flera, men i slutet av dagen flyttar jag dem dit de ska vara.

Jag har samma problem, ikonerna på skrivbordet byter plats vid omstart, inte alltid men ibland?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 06:44

Med hjälp av ett program som heter SwitchResX kan man spara hur ikonerna ligger på skrivbordet vid olika upplösningar och automatiskt återställa dessa OBS appen kostar pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-07 09:11

Ordningen på skrivbordet ändras efter varje start

Hej!

Jag har en speciell ordning på mitt skrivbord för att jag snabbt och lätt ska hitta mina filer och mappar. Varje gång jag startar om datorn så har mapparna och filerna lagt sig i snygga rader till höger på skrivbordet och jag måste varje gång flytta om dem och lägga dem på rätt plats på skrivbordet. Hur gör jag så att datorn inte automatiskt flyttar mina dokument och mappar till snygga rader på högersidan?

Jag har testat med "Innehåll", "Visningsalternativ". Högerklicka på skrivbordet och "visningsalternativ". Där har jag valt att den inte ska sortera på något speciellt sätt eftersom jag vill ha det på mitt eget vis. Inget hjälper, dokument och mappar flyttar sig ändå.

Någon som vet någon lösning för detta väldigt irriterande problem?

Ursprungligen av vicce:

Någon som vet någon lösning för detta väldigt irriterande problem?

Du kan börja med att lämna lite mer information.

Datormodell?
Version av OS X?
Flera skärmar inkopplade?

Senast redigerat 2011-04-07 09:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-07 10:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan börja med att lämna lite mer information.

Datormodell?
Version av OS X?
Flera skärmar inkopplade?

Datorn är en MBP 15", i7.

Versionen av OS X är 10.6.7

Kopplar inte ihop datorn med någon extern skärm eller liknande.

Detta problem uppkommer inte vid varje start utan det kan gå två-tre starter innan de flyttas, vilket gör det hela mer underligt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 09:29

Slog ihop två trådar om samma sak och ändrade rubriken så att den blev tydligare.
/Mod

1
Bevaka tråden