Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ringa via WiFi hemma?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder min mobil som hemtelefon och skulle vilja spara lite pengar genom att ringa via mitt WiFi till andra telefoner. Finns någon vettig lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-21 11:25

SkypeOut, Viber om dom har iPhone/Android.

Ska du ringa till fasta telefoner så hade jag kört med SkypeOut. Kostar mindre än vanlig telefon men bäst är om du kan ringa till folk med "uppkoppling".

Det beror lite på vart du ringer, mobiltelefoner i sverige är dyra att ringa till oavsett VoIP-tjänst vad jag vet.

Ringer du samtal till fast telefon så är Skype enkelt/smidigt/billigt, då kan du även ringa när du är utanför hemmet och på 3G.
400 minuter för ca. 35kr/månad. Ringer du mycket inom europa (inkl. sverige) så kostar det ca 60kr/månad för 400 minuter.

Ringa mobiltelefoner är dyrt, du ringer nog billigast med din vanliga operatör.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-21 12:05

Precis som de skriver ovan, att ringa till mobiler är dyrt. Men att använda VoIP för att ringa till fasta telefoner är billigt, bara uppkopplingskostnad och inga samtalsavgifter.
T ex VoiceTech, 59 kr/mån, plus uppkopplingsavgift oavsett hur länge du pratar.
iSip och SoftPhone är rätt bra VoIP-appar till iPhone.

Har flat-rate inom Sverige med jobbmobilen och ringer alla fasta telefoner i Europa för 50 spänn i månaden med Skype-Out.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-03-31 09:17

Om man köper abbonemang på 400 minuter från skype så gäller priset per månad bara till fasta telefoner,rätt uppfattat??. Jag har tänkt köpa detta abbonemang för att ringa till mobiltelefon i Thailand från min iPhone. Tur att jag läste detta!! det är alltså dyrt att ringa till mobil?

Ursprungligen av 3BH:

Om man köper abbonemang på 400 minuter från skype så gäller priset per månad bara till fasta telefoner,rätt uppfattat??. Jag har tänkt köpa detta abbonemang för att ringa till mobiltelefon i Thailand från min iPhone. Tur att jag läste detta!! det är alltså dyrt att ringa till mobil?

Nej, till Thailand gäller det även mobiltelefon så det är bara att ringa på.

Ursprungligen av 3BH:

Om man köper abbonemang på 400 minuter från skype så gäller priset per månad bara till fasta telefoner,rätt uppfattat??. Jag har tänkt köpa detta abbonemang för att ringa till mobiltelefon i Thailand från min iPhone. Tur att jag läste detta!! det är alltså dyrt att ringa till mobil?

Ringa mobiltelefon i Thailand är generellt sett billigt jämfört med många andra länder.
SkypeOut (utan flat-rate) är praktiskt men dyrare än alternativ som finns.
Jag har under snart två år använt programmen Fring och siphone för att ringa med VoipDiscount | Free Calls and SMS
Jag betalar 10 Euro för tre månader och då kostar mobiltelefon till Thailand ungefär 10 öre minuten.

En del telefonbolag i Sverige som har ip-telefoni för hemmabruk har också hyfsade priser mot Thailand.

Ursprungligen av lasseslot:

Ringa mobiltelefon i Thailand är generellt sett billigt jämfört med många andra länder.
SkypeOut (utan flat-rate) är praktiskt men dyrare än alternativ som finns.
Jag har under snart två år använt programmen Fring och siphone för att ringa med VoipDiscount | Free Calls and SMS
Jag betalar 10 Euro för tre månader och då kostar mobiltelefon till Thailand ungefär 10 öre minuten.

En del telefonbolag i Sverige som har ip-telefoni för hemmabruk har också hyfsade priser mot Thailand.

Som jag skrev i mitt inlägg http://www.99.se/iphone/284061-ringa-via-wifi-hemma.html#post1983435 så ingår det mobiltelefoni till Thailand i priset.

Jag tror att Skypeappen i en iPhone och Skype-Out-konto slår allt. Hade det i ett år och det var klockrent (sade dock upp det därför att jag ringer nästan ingenting). Skype har ju också videochat som funkar bra.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 10:45

Vad betalar du idag? Ibland är det inte säkert det blir så "billigt" som du tror.

SIP är ett trevligt alternativ, finns en mängd SIP klienter till iOS, och med nya iOS så fungerar ju SIP-klienterna i bakgrunden precis som skype och apples dialer.

1
Bevaka tråden