Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krasch med mobila bredbandet

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OK, tack för det.
Kan man ställa in så att burken startar upp med 32-bit så att man slipper komma ihåg att hålla ned 3 och 2 varje gång?
Händer inte ofta att man startar om den men det är lätt att glömma när man väl gör det.

Från tidigare länk:

Method 2: On-disk setting (persistent)

To select the 32-bit kernel for the current startup disk, use the following command in Terminal:

sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture i386

Note: This setting is stored in the /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.Boot.plist file and will take effect every time you start up from this disk. If you start up from a different disk, the setting on that disk, or the hardware default, will take effect.
Additional Information

* Keys held during startup (such as 3-2 or 6-4, method 1 above) will override the setting in com.apple.Boot.plist (method 2 above).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-27 21:36

Om man på eget bevåg måste utföra någon form av handling för att få datorn att starta upp så den fungerar normalt tyder ju på ett tydligt fel på produkten vare sig det handlar om en bil eller en dator eller liknande.

Lämna tillbaka skitet.

Ozone menar på att han hade lämnat tillbaka om det har varit något fel i Apple-hårdvaru-test. Hur många känner till att det finns? Den informationen fick du på ett forum. Så alltså för att få din 26 000 kr dator att fungera så måste du ge dig ut på internet på en icke fungerande dator och få några gissningar och "kanske" lösningar. För att sen sitta själv och pilla i Terminalen som kanske en "normal" användare aldrig ens har öppnat för att då din dator att fungera...

que?

Ursprungligen av Kajan:

Lämna tillbaka skitet.

Sen då? Never go back to Mac ?

Nu har jag kört sudon.

Förstår även Kajan men om det Firechild sa stämmer så är ju detta en oerhört mycket enklare lösning än att börja krångla med att lämna tillbaka datorn. Vad kan Apple göra? De lär ju inte programmera om alltihop för min skull och eftersom alla stationära macar lär ha samma problem blir det ju inte bättre med ett byte.

Och om man jämför med hur många man måste fråga och hur många forum man måste besöka för att hålla en PC vid liv så var ju detta ingenting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 21:15

Tänkte på en sak rent tekniskt.

Alla usb på front-sidan är hubbade på Mac Pro. Har du prövat usb-uttagen på baksidan, dvs får du samma fel där?

Har några kameraprogram från "Nikon" , själv, som inte funkar via "hubbade" USB..., alls.

Samma problem lever ju tyvärr kvar. Har haft exakt samma kernel panics på min Macbook Pro från Jan 2009 och min imac 27" från dec 2010. Det enda som löser problemet är 32-bitarsläge. Och såvitt jag vet har ingenting gjorts åt detta sen jag köpte min iphone 3GS i mars 2010 o en 4a i november. Jag anser inte att det är en fråga om 32 eller 64 bitarsläge men det faktum att problemet existerar och är en del i grundutförandet i os x.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 20:34

Utnyttja "AVL + Köplagen" - kräv en ny maskin, men kolla första att "modemet" ska funka - ref versioner - till din "konstallation..., så att du inte halkar på "utökade" prestationskrav från köparen.. Det vore även bra för "saken" att kolla och utesluta fel utanför maskinen.

PS - bortse från alla efterkommande "villkor" - de är inte giltiga om de uppkommer i efterhand!

Det är bara de "avtal" som gällde när du beställde/(bar ut) maskinen - som är "slutna avtal", utgå från sunt förnuft - acceptera inte att betala 26.000 för en "påse" fel, tycker jag.
BYT!

Min dator (MacBookPro 6,2 8 gig ram 2.66 GHz )kraschar när jag använder iphone som modem. Skärmen blir svart och det kommer fram en svart ruta som säger att jag måste stänga av datorn. Det fungera att surfa med andra telefoner men inte med min iPhone 3GS. Någon som har samma problem och en eventuell lösning vore super. Kör 64-läge och ansluter iphone via usb

Tack på förhand....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-01 15:37
Ursprungligen av jokarlsson:

Någon som har samma problem och en eventuell lösning vore super.

Om du läser i den här tråden så ser du att den handlar om ditt problem. Prova att starta om i 32-bitars läge enligt inlägg #13.

Jodå den fungerar i 32-bits läge, men om jag nu vill ha 64-bitar så är det omöjligt? Jag tycker att CS5 serien flyter på snabbare med 64-bitar men det kanske bara är placebo i sammanhanget.

Ursprungligen av jokarlsson:

Jodå den fungerar i 32-bits läge, men om jag nu vill ha 64-bitar så är det omöjligt? Jag tycker att CS5 serien flyter på snabbare med 64-bitar men det kanske bara är placebo i sammanhanget.

Det finns uppenbarligen någon bugg i systemet som gör att det inte fungerar i 64-bit. Du får vänta på att det fixas.

Ursprungligen av jokarlsson:

Jodå den fungerar i 32-bits läge, men om jag nu vill ha 64-bitar så är det omöjligt? Jag tycker att CS5 serien flyter på snabbare med 64-bitar men det kanske bara är placebo i sammanhanget.

Ja, det är nog "placebo". 64 bit kernel är endast relevant för de med MER än 32 Gb RAM.
Kernel mode har ingenting att göra med huruvida operativet eller programmen kör i 64 bitar.

Har man en ny dator som får kernel panic när man gör helt normala grejer - och inte har installerat tredjepartapps som t.ex. kräver omstart efter installation - då tycker jag att man ska lämna tillbaka den. Det är nästan alltid hårdvarufel och sällan listas det ut exakt vad det är...det bara fortsätter och fortsätter och fortsätter. Gör datoranvändandet till ett helvete. Det är ett måndagsex helt enkelt. Att det inte händer oftare är skumt. Det kan vara korrupt RAM, USB-port, etc - men det är inte köparens sak att ta reda på det.

Ursprungligen av Zimmerman:

...Det är nästan alltid hårdvarufel och sällan listas det ut exakt vad det är...

Jo, generellt sett så har du rätt. Men i det här fallet så vet man ju vad det är.

Och det går att komma runt problemet genom att köra 32-bitars kärna.

Så det lär nog fixas med någon form av mjukvaruuppdatering så småningom.

Men varför kruxar det bara för en del? Jag surfar friskt med iPhone och en MBP 2011. Nema problema. Och jag har inte ändrat något om 64/32 bitar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, generellt sett så har du rätt. Men i det här fallet så vet man ju vad det är.

Och det går att komma runt problemet genom att köra 32-bitars kärna.

Så det lär nog fixas med någon form av mjukvaruuppdatering så småningom.

Ursprungligen av Zimmerman:

...Jag surfar friskt med iPhone och en MBP 2011...

Och du surfar via USB tethering?
Och du är säker på att du bootar med 64-bitars kärna? (se inlägg #13 t.ex)

Jag körde USB...men WiFi sedan senaste iPhone updaten. Så det kanske är så att om iPhonen har senaste updaten så kraschar Macen om man kör USB?
(om factory preset är att boota med 64-bitars kärna så gör jag det - jag har inte ändrat något)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du surfar via USB tethering?
Och du är säker på att du bootar med 64-bitars kärna? (se inlägg #13 t.ex)

Ursprungligen av Zimmerman:

...om factory preset är...

Om man ställer sig frågande till varför man inte drabbas av ett visst problem, så kanske man kan lägga ett par minuter på att se efter om man verkligen tillhör "riskgruppen".

Om du kör tethering via USB, och bootar med 64-bitars kärna, så borde du också drabbas av problemet - annars inte.

Det finns ingen annan som kan svara på varför du inte drabbas, så länge du inte har besvarat de två frågorna i inlägg #47.

Men jag har inte tillgång till min MBP 2011 nu - och om den startas i 64-bitar - om detta är förinställt i OSX (senaste SnowLeopard) - så startar den givetvis i 64-bitar eftersom jag inte har trixat och inte ens vet hur man trixar att den ska starta i 32-bitar. Eller menar du att just min MBP 2011 med SL kanske startar i 32-bitar och alla andra startar i 64-bitar som factory preset?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man ställer sig frågande till varför man inte drabbas av ett visst problem, så kanske man kan lägga ett par minuter på att se efter om man verkligen tillhör "riskgruppen".

Om du kör tethering via USB, och bootar med 64-bitars kärna, så borde du också drabbas av problemet - annars inte.

Det finns ingen annan som kan svara på varför du inte drabbas, så länge du inte har besvarat de två frågorna i inlägg #47.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eller menar du att just min MBP 2011 med SL kanske startar i 32-bitar och alla andra startar i 64-bitar som factory preset?

Nej, jag menade bara att det är lättare att kolla först, så att man vet om man stämmer in på kriterierna, så slipper man hålla på att gissa och spekulera kring varför man inte blir drabbad trots att man tror att man kanske borde vara drabbad.

Bevaka tråden