Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stående bilder blir liggande när man infogar!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Problemet är detta:

Min sambo ska blogga och importera bilder från sin kamera till datorn.
På ett smidigt sätt drar hon över filer från kamera-enheten till tex. skrivbordet för att senare kunna bifoga dom i hennes blogg. (Blogg.se)

Bilder som är liggande blir liggande när hon bifogar dom, men bilder som är stående blir liggande när man bifogar!

Det irriterande är att dom s.k "thumbnailsen" (eller vad det heter) på skrivbordet visar att dom är stående..
Men dom ändras sedan till liggande.. Man ska väl inte behöva gå in på bilden, välja spara som och sen helt plötsligt funkar det? Vad tror ni kan vara på tok?

Nu idag är hon en stolt användare av sin nya MBA och hon har en Lumix DMC TZ7:)

Trevlig kväll!

I bilderna finns information från kameran om hur kameran var oriterad vit fototillfället, men inte alla applikationer (inkl. webbplatser) läser denna info.

Jag har haft en webbsida på en svensk gratisserver som inte fattade detta, tog alla foton jag försökte lägga upp som landskap även om de var fotograferade som porträtt, medan andra program/sidor inte har det problemet.

Jaha okej! Tack!

Men om man nu skulle lägga in bilderna i iPhoto eller i Bildinsamlingen FÖRST så skulle det kanske hjälpa då?

Vet inte då jag inte gjort så. Minns faktiskt inte hur jag löste det i de få fotografier jag la upp, jag tror att jag beskar dem så att de blev landskap om med en pixel, men det funkar sällan bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-23 21:31

Jag löste problem med rotation av bilder genom att ta ur minneskortet och sätta det idatorn istället för att överföra direkt från kameran.

Ta in bilderna i ex iPhoto, exportera ut dem därifrån via "Dela" eller "Arkiv/Exportera" så får du riktingstaggen korrekt.

Eftersom hon har den lilla modellen av AIR så tyckte jag hon skulle undvika att proppa den full med bilder det första hon gör

För lägger man in dom i iPhoto måste dom väl lagras på hårddisken? Eller kan man lagra dom på den externa och fortfarande ha dom i iPhoto?

@joakimo

Finns ju ingen port för det på Air´en väl? Annars funkar det kanske med en "USB dongel" eller vad det heter, som hon i sin tur kan sätta in minneskortet i!

Ursprungligen av Engalunda:

För lägger man in dom i iPhoto måste dom väl lagras på hårddisken? Eller kan man lagra dom på den externa och fortfarande ha dom i iPhoto?

Du kan välja att ha iPhoto-biblioteket på en extern disk.

Du kan också välja att ha flera olika iPhoto-bibliotek, och vid varje start av programmet väljer man vilket bibliotek man för tillfället vill jobba med.

Nyckeln till båda dessa tips är att hålla nere Alt när man startar iPhoto - där kan man välja bibliotek, och skapa nya bibliotek.

Senast redigerat 2011-03-24 09:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan välja att ha iPhoto-biblioteket på en extern disk.

Du kan också välja att ha flera olika iPhoto-bibliotek, och vid varje start av programmet väljer man vilket bibliotek man för tillfället vill jobba med.

Nyckeln till båda dessa tips är att hålla nere Alt när nan startar iPhoto - där kan man välja bibliotek, och skapa nya bibliotek.

Vad bra!

Tack för tipset!
Ska göra ett försök när jag slutat jobba

Ursprungligen av Engalunda:

Finns ju ingen port för det på Air´en väl? Annars funkar det kanske med en "USB dongel" eller vad det heter, som hon i sin tur kan sätta in minneskortet i!

Den senaste modellen av MBA tar SD-kort.

Ang. roterade bilder: Om ni har en Canon kan man använda medföljande programvaran ImageBrowser för att automatiskt rotera "rätt" och spara om alla stående bilder. Se även denna tråd: http://www.99.se/digitalfoto/285626-hittar-programmen-canon-7d.html

Ursprungligen av johan_tanying:

Den senaste modellen av MBA tar SD-kort.

Glömde nog precisera mig om att det var 11" på MBA, för den har väl inte stöd för SD? Eller har jag missat det

Det är möjligt - vi har en 13" hemma och den tar ju SD-kort...

Det är mycket riktigt bara 13" som har SD-kortläsare.

1
Bevaka tråden