Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur behålla taggar vid fotoflytt från Windows till Mac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hemma har jag numera en väldoftande MacBook Pro och håller på att klura på bästa sättet att föra över foton från min gamla HP-laptop m Windows Vista. Tidigare höll jag på att sortera foton i mappar/undermappar och så vidare, vilket är alltför tidsödande. Övergick sedan till att istället använda möjligheten att tagga bilder i Windows Live Photo Gallery. Där finns en helt superb sökfunktion som gör att man kan söka på alla sina taggar alternativt fotodatum och alla bilder kan sparas i ett enda stort "kaoslager". Jag har ännu inte testat iPhoto men jag hoppas, hoppas att det ska fungera lika bra att söka foton utan att behöva hålla på att sortera dem!!

Innnan jag för över alla bilder skulle jag vilja höra om någon av er har tips på hur jag skall bära mig åt för att få med mig all information inklusive de här taggarna jag lagt upp. Finns det något programtillägg el. dyl som kan vara användbart? Och rent allmänt, i vilken mapp bör jag lägga bilderna? Det är en rätt stor mängd foton (håller på kopierar till HD nu så jag kan inte se hur mkt) - är det lämpligt att dra in dem från HD direkt till iPhoto eller skall jag skapa mapp på annat ställe och sedan importera i mindre mängd?

Tack på förhand!

Tanka hem Adobe Lightroom för windows (de finns 30 dagars gratis) importera dina bilder och se att de får alla taggarna. Sedan så sparar du metadata för alla bilder och installerar Adobe Lightroom för mac och för över allt.

De kanske fungerar. Beror mycket på HUR ditt nuvarande windows program sparar datan.

Är det xml filer eller något annat som gör att de går att föra den vidare?

Tack för svar, detta verkar vara en bra metod. Det verkar dock som om taggarna följer med och hamnar i det som heter Keywords!! Ska bara se att all info verkligen följer med...:)

Om taggarna följer med som Keywords så kan jag garanterat säga att de kommer fungera med flytt från win till mac om du använder dig av Lightroom, detta kan ja garantera eftersom jag själv gjort det om och om igen. (innan ja skaffa stationär mac så flytta jag mellan min MacbookPro till stationär windowsdator flera gånger i veckan)

Kör så de ryker!

1
Bevaka tråden