Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AMD Radeon HD 6490M: 256 MB vs 1 GB

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-20 11:45

Har planerat att införskaffa en ny MBP nu till våren och ställs nu inför valet mellan de två olika 15"-modellerna. Största skillnaden verkar vara grafikkortet som är ett AMD Radeon HD 6490M med 256 MB GDDR5 eller samma fast med 1 GB.

Mina frågor är då:

Hur stor skillnad är det mellan dessa och inom vilka områden?

Jag spelar inga spel överhuvudtaget, men jobbar mycket med Photoshop, Indesign och Illustrator. Hur viktigt är grafikkortet då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 12:31

200MHz mer kräm i processorn plus mer arbetsminne på grafikkortet för den extra pengasäcken (3500 SEK). Nja.. tveksamt. Peta istället in en SSD för samma pengar plus ett par fina prisvärda hörlurar

Ursprungligen av Javve:

Jag spelar inga spel överhuvudtaget, men jobbar mycket med Photoshop, Indesign och Illustrator. Hur viktigt är grafikkortet då?

För Creative Suite behöver du inte kliva upp på det stora kortet. Visst är vissa funktioner accelererade, men inte på ett sånt sätt att du märker skillnad mellan dessa båda lösningar.

Spel så klart, men även rena 3D-program tjänar på bättre grafikkort.

SSD-tipset ovan är bra. Det gör jättestor skillnad på alla områden som du använder datorn till.

Skulle säga att enda skillnaden är för spelande. Om spelet inte rymmer alla texturer mm i grafikkortsminnet kan det bli en ganska märkar prestandaförlust (då texturdata mm måste skyfflas mellan arbetsminne och grafikkortsminne hela tiden) - dock gäller det bara för nyare 3D-spel och kanske program för 3d-modelering, då jag tror att väldigt få program använder mer än 256Mb. Photoshop och liknande program, även om de är hårdvaruaccelererade, påverkas inte alls.

Ursprungligen av Kermit:

...då jag tror att väldigt få program använder mer än 256Mb.

Bara ett litet förtydligande:

Vi säger ju egentligen samma sak, men när jag läste ditt inlägg fick jag en känsla av att det vara är minnesmängden som skiljer grafikkorten åt.

Det är dock två olika kort, där även minnesmängden skiljer.

Men slutsatsen förblir densamma: det räcker med lilla kortet för Creative Suite.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vi säger ju egentligen samma sak, men när jag läste ditt inlägg fick jag en känsla av att det vara är minnesmängden som skiljer grafikkorten åt.

Det är dock två olika kort, där även minnesmängden skiljer.

Ah, mitt fel, sorry! Trodde det var samma kort i de två, med enda skillnaden att det var olika mycket minne (lät så på ursprungliga posten och jag orkade inte dubbelkolla). Håller iaf med om slutsatsen Man lär inte märka någon som helst skillnad utanför spelande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-30 20:58

Tackar så mycket för era svar! Låter som 256-varianten kommer att fungera fint! Härligt.

SSD var jag redan inne på

Nu är en beställning nära!

1
Bevaka tråden