Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare tappar kontakten med nätverket

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske skall denna tråden ligga i en annan del av forumet? Men det är ju ett nätvekrsproblem så jag försöker här.

Vi har precis köpt en Canon MF8030Cn. Det är en multifunktionsskrivare, med scanner.

När den somnat "ordentligt", det tar ett tag efter att vi tryckt på vila-knappen, så försvinner den från nätverket. Skrivaren har kvar sin IP-adress när vi kollar den via dess lilla skärm och menyerna på den. Vi kan inte pinga andra enheter i nätverket heller från skrivaren. Vi kan inte heller pinga skrivaren från andra datorer i nätverket.

Vi kör en Thompson router från Telia. (Telia Smart)

Skrivaren har en manuell IP-adress. (192.168.1.253) som är den enda adressen routern inte delar ut med DHCP.

Det funkar att skriva ut om vi slår av och på strömmen och ända till skrivaren har djupsomnat. Då kan vi inte pinga den, eller komma åt den via web-gränssnittet. (Det fungerar förstås annars.)

Vi har prövat att ändra "startidssinställningarna" från 0 till 30s. Ingen skillnad. (Den usla manualen har det som ett tips. Att det kan vara svårt för routern och skrivaren att kommunicera med varandra direkt, så den väntar trettio sekunder. Exakt när den väntar kan jag inte förstå...)

Vi vill inte behöva hålla på med strömbrytaren hela tiden, vad skall vi göra?

Ett tillägg: Det verkar som om skrivaren blir synlig på nätet igen efter några minuter. Men så kan vi ju inte ha det.

(En annan sak: Vi kan bara skriva ut via nätverket, inte skanna, med våra macar. Fast det är en annan historia... Vi frågade specifikt om den funkade med våra macar då vi köpte den.)

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 22:12

Det är klart skrivaren har kvar sin IP-adress den är ju statisk. Om du stänger din mac i vila så har den ju också kvar sin IP adress (men du kan ju inte pina den för det)

Gissar att skrivaren har fyra stadier:


Slöa
Vila
Av

Om du lägger den i Vila så är det lika med "stand-by" på en TV, dvs den är nästan död. "Slöa" betyder att den svarar på nätverket osv. men har allt annat i sparläge.

Nu gissar jag som sagt va bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 23:12

Husaby,

- Har du provat med annana/andra nätverkskablar till skrivaren?
- Har du provat att låta skrivaren få sin IP-adress från din DHCP-server…?
- Har du provat att stänga av/inaktivera IPv6-inställningarna…?
- Har du satt "Inställningar för Ethernetdrivrutin" till "Autoavkänning"

Senast redigerat 2011-03-24 09:37
Ursprungligen av Torkel:

Husaby,

- Har du provat med annana/andra nätverkskablar till skrivaren?
- Har du provat att låta skrivaren få sin IP-adress från din DHCP-server…?
- Har du provat att stänga av/inaktivera IPv6-inställningarna…?
- Har du satt "Inställningar för Ethernetdrivrutin" till "Autoavkänning"

Undrar,

- Torkel

IPv6 är inaktiverat.

Jag har provat med att ge skrivaren IP-adress via dhcp. Men då måste man ju (ibland) ange en ny IP-adress på datorn när man skall skriva ut. På Windows-maskiner måsta man ju (?) skapa en (virtuell) port som baseras på IP-adressen. På Macen måste man ju ange adressen då man lägger till skrivaren som LDP.

Ethernetdrivrutinen är satt på autoavkänning.

Det där med kabeln skall jag pröva. Den kan ju vara kass.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 10:51
Ursprungligen av Husaby:

IPv6 är inaktiverat.

Jag har provat med att ge skrivaren IP-adress via dhcp. Men då måste man ju (ibland) ange en ny IP-adress på datorn när man skall skriva ut.

Prova att aktivera mDNS i skrivarens nätverksinställningar, så hittar dina datorer skrivaren utan att veta dess IP-adress! Detta sker via Bonjour, vilket är Apples lösning för att just hitta enheter i nätverket (som sdödjer mDNS/Bonjour.

Citat:

På Windows-maskiner måste man ju (?) skapa en (virtuell) port som baseras på IP-adressen.

Bonjour finns även för Windows och går att ladda ner hos ex.v. Apple.

Senast redigerat 2011-03-24 09:37

Det skall jag pröva!

Tack!

/M

1
Bevaka tråden