Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail skapar nya Inkorgs-undermappar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 11:15

Har ställt in ett IMAP-konto som vanligt. Plötsligt ser det ut såhär i inkorgen.

Jag tar bort mapparna där, på webmailen och i alla enheter. Mapparna kommer tillbaka. Någon som vet något sätt att fixa till det och vad det beror på?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 11:22

Det MÅSTE bero på VIRUS

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 14:45

Inget annat förslag än virus-spåret?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-13 15:09

Antar du kör senaste Mail.app?
Men vad är det för mailserver, behöver du kanske ange prefix för IMAP-sökväg?
Vilka andra enheter är kopplade via IMAP och kan strula?
Ligger det något i den sista inbox-mappen som i denna bild?
Multiple nested inbox folders in 'Mail' | MacFixIt - CNET Reviews
Om inget annat hjälper radera och gör om kontot, släng com.apple.mail.plist
(med backup före om du har flera konton där inte alla mail fins på IMAP-servern)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 15:32
Ursprungligen av IngoX:

Antar du kör senaste Mail.app?
Men vad är det för mailserver, behöver du kanske ange prefix för IMAP-sökväg?
Vilka andra enheter är kopplade via IMAP och kan strula?
Ligger det något i den sista inbox-mappen som i denna bild?
Multiple nested inbox folders in 'Mail' | MacFixIt - CNET Reviews
Om inget annat hjälper radera och gör om kontot, släng com.apple.mail.plist
(med backup före om du har flera konton där inte alla mail fins på IMAP-servern)

Hallå! Tack för länken!

Senaste Mail.app.
Jag har prefixet INBOX.
En iPad och en iPhone.
"Apple Mail To Do" ligger i sista mappen. Vad är den mappen till för? Uppgifter antar jag, hur stänger man av Uppgifter i mail undrar jag.

Det talar ju för att det är något i Apple Mail eftersom andra användare på domänen inte får upp dessa konstigheter.

Det känns alltså som att Mail skapar den mappen och av någon anledning lägger den begraven långt ned i massor med undermappar. Undrar vad som triggar Mail att skapa mappen på nytt efter att jag tagit bort den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-13 16:51
Ursprungligen av acke:

hur stänger man av Uppgifter i mail undrar jag

Bra fråga, anteckningar kan man ju stänga av i inställningarna för epost-konton både i Mail och på iPhone/iPad. Uppgifter däremot klurigare, dom dyker väl fortfarande inte ens upp i iOs om man nu använder det? Men funktionen finns i Me.com? Kan nåt ha ändrats med iOs 4.3?

Hursomhelst, om det är Mail på macen som är boven i dramat kan man ju kunna ändra så att skapade uppgifter inte skall beröra IMAP-kontot i alla fall:
Inställningar >Skriva > Skapa anteckningar och uppgifter i: [välj "På min Mac" istället för "markerad brevlåda"]

Här är en gammal diskussion till, detta verkar ha varit problem i 10:5.
Apple - Support - Discussions - .INBOX.INBOX.INBOX.I ...
Ett tips där är att gå in manuellt och röja i mail.plist-filen där man ser felaktiga INBOX/INBOX/INBOX rader. Men det borde väl ffa fungera om man tex importerat ett gammalt konto, om nu inte detta är en återuppstånden bug. Jag kan tycka det är enklare att bara radera kontot och plistfilen, och börja om efter att man raderat alla felaktiga mappar via webmailen.

Att det ligger en "Apple Mail To Do" mapp på servern får man nog leva med. Men det räcker ju sannerligen med EN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 23:39

Jag läste om skapa anteckningar-knepet tidigare idag och tänker prova det. Det borde fungera. Tar bort mailen på iPad och iPhone (och kanske i Mail.app) först, sedan inställningen och sedan raderar jag mappen från webmailen/servern och sedan lägger jag in på nytt. det skummaste är att flera har konton på samma server och jag har ställt in kontona på samma sätt och de slipper få massor med mappar.

Jag återkommer med en rapport om detta snart. Tack så länge!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-14 12:06

Vad händer om du tar bort IMAPprefixet INBOX och låter det vara tomt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 17:06
Ursprungligen av kenjon:

Vad händer om du tar bort IMAPprefixet INBOX och låter det vara tomt?

Då hamnar alla mappar jag har uppsynkat på servern under Inkorgen som en undermapp, alla utom Skickat och Papperskorg på det kontot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-16 11:11

Konstigt, jag tycker det borde vara tvärtom, att de hamnar som undermappar när du har satt INBOX. Jo, förstås, eftersom de blev skapade där från början

Om du tar bort INBOX som Top, kan du skapa en ny mapp utan att den hamnar under INBOX? Där borde du skapa om alla mappar, flytta mailen dit och radera de gamla mapparna under INBOX. Felet är ju att de skapades där från början.... med INBOX som Top.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 16:33
Ursprungligen av kenjon:

Konstigt, jag tycker det borde vara tvärtom, att de hamnar som undermappar när du har satt INBOX. Jo, förstås, eftersom de blev skapade där från början

Om du tar bort INBOX som Top, kan du skapa en ny mapp utan att den hamnar under INBOX? Där borde du skapa om alla mappar, flytta mailen dit och radera de gamla mapparna under INBOX. Felet är ju att de skapades där från början.... med INBOX som Top.

Ska sätta mig med det där strulet ikväll på allvar. Lovar att rapportera tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-16 21:02
Ursprungligen av kenjon:

Konstigt, jag tycker det borde vara tvärtom...

Beror på hur det ser ut med default-mapparna på servern. Hjälpte en kompis häromveckan (tror hans domän hostades av One.com) där Inkorg, Utkast, Skickat och alla mappar man skapade själv låg under en Inbox en nivå högre (alltså en Inkorg i Inbox). Alla försök att stöka om det via webgränssnitt eller imap-klienten gav felmeddelande. Helt enkelt, sökvägen till alla mappar skall då anges med [INBOX], precis som man på gmail bör ange [GMAIL] för att få ordning i sin IMAP-klient.

Tror inte att ändring av sökväg löser ackes inbox/inbox/inbox/inbox...∞ problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 17:27

OK, jag tog bort kontot från servern och alla enheter. La till det på servern, sedan datorn. Mappade om Papperskorgen och Skickat för att sedan synka in uppgifterna in i iPhone.
Ändrade även det IngoX och folk i länkade trådar sa: Inställningar >Skriva > Skapa anteckningar och uppgifter i: [välj "På min Mac" istället för "markerad brevlåda"]

Det löste sig.

1
Bevaka tråden