Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme + hårddisk + Windows?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 13:01

Jag har en hårddisk ansluten till min AirPort Extreme som jag kan ansluta till både från Mac och Windows XP på det lokala nätverket. Jag kan även ansluta till den utanför det lokala nätverket, men då bara från Mac.

Hur gör jag för att ansluta till hårddisken från en Windows-burk även utanför nätverket?

  • Jag har installerat AirPort Utility 5.5.2.7 på XP-burken, som befinner sig utanför nätverket.

  • Jag kan konstigt nog ändra inställningarna i AirPort Extremen både från Mac och Windows utanför nätverket genom att ange dess IP-nummer.

  • Jag har testat att öppna portarna 444 och 445 i Extremen.

  • Jag kan pinga Extremen från Mac, men konstigt nog inte från Windows (trots ovanstående).

  • Syntaxen \\ip-nummer\volym\ tycks inte fungera när jag ska ansluta.

Jag har slitit mitt hår för detta och dammsugit internet efter en lösning men inte hittat någon.

Kan någon som är haj på Windows hjälpa mig?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-11 17:43

Ingen brandvägg i Windowsburken som spärrar?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 09:44

Nu har jag testat att stänga av brandväggen både på en XP- och en Vista-burk, men utan resultat.

På XP-burken får jag det här felmeddelandet när jag försöker ansluta:

Det gick inte att skapa den anslutna nätverksenheten eftersom följande fel har inträffat:
Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt.

Några fler idéer, någon?

Din internetleverantör blockerar förmodligen portarna som SMB-protokollet använder så det är inte så mycket du kan göra åt det tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 10:12

Jag har Telia som bredbandsleverantör.

Men om jag mappar AirDiskens SMB-protokoll till någon annan port på routern då, kan det funka?

Vad skriver jag i så fall i Windows? Den här syntaxen funkar tydligen inte:

\\ip-nummer:port\volym\

Jag tror inte du kan använda en annan port än default från Windows.

Använd FTP istället, det lär inte vara blockerat.
En FTP-anslutning kan du använda i Windows XP precis som en SMB-utdelning, med Utforskaren/Explorer, bara göra en genväg.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 13:17

Jag skulle gärna göra det om jag kunde. Tyvärr hanterar en AirDisk (kopplad till en AirPort Extreme) bara AFP/SMB

Finns det någon annan lösning på problemet?

1
Bevaka tråden