Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga om port 80

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 09:21

Hej, jag har lite problem med en FTP-server som vissa inte kommer åt via ett webgränssnitt. Jag använder idag en oanvänd port som jag tror är spärrad i brandväggen hos vissa företag. Då tänker jag att jag skulle kunna använda port 80 till detta eftersom kontoret som har FTP-servern inte har någon www-server eller något annat på den porten. Detta borde väl göra att "alla" kan logga in på servern?

Tänker jag fel här?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-09 10:07

Om vävgränssnittet använder HTTP så ska såklart port 80 användas. Och det går utmärkt att köra till exempel http://ftp.domän.se så stör det ändå inte ordinarie vävserver.

Jämför till exempel SUNET - Swedish University Network's FTP archive

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 12:14

Är det så självklart att port 80 måste användas? Har en annan port idag och det går bra när det fungerar. Tänkte mer använda port 80 för att den alltid är öppen, inte för att det inte fungerar med en annan port.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-09 21:34

Måste och måste. Men kör du HTTP så är 80 standardporten, och öppnar du port 80 så är det med all sannolikhet en HTTP-server därbakom.

Finns liksom ingen anledning till att köra en annan port om man inte måste eller har särskilda behov.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 12:54

Om du vill det ska fungera för alla ska du använda port 80.
Om du inte vill det ska fungera för alla kan du använda vilken port du vill.

Tänk på att det är rätt osäkert dock, eftersom användarnamn och lösenord skickas i klartext, fast det gör det väl redan idag om du inte använder säkert ftp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 15:04
Ursprungligen av studiox:

Om du vill det ska fungera för alla ska du använda port 80.
Om du inte vill det ska fungera för alla kan du använda vilken port du vill.

Tänk på att det är rätt osäkert dock, eftersom användarnamn och lösenord skickas i klartext, fast det gör det väl redan idag om du inte använder säkert ftp.

Bra då var det som jag trodde. Ville bara dubbelkolla.
Tack för svaren båda två och tack för tipset om säkerheten. Jag har självklart säkrat upp där.

Det kan även vara så att ftp-trafik är blockerad, även om det går via port 80. Vill du vara helt på den säkra sidan kör du ett "webb-interface" via HTTP på port 80. Då kan garanterat alla komma åt den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 17:12
Ursprungligen av Knutsson:

Det kan även vara så att ftp-trafik är blockerad, även om det går via port 80. Vill du vara helt på den säkra sidan kör du ett "webb-interface" via HTTP på port 80. Då kan garanterat alla komma åt den.

Exakt., det tänker jag göra och låta vanlig FTP vara kvar på standardportarna.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 18:01
Ursprungligen av acke:

Bra då var det som jag trodde. Ville bara dubbelkolla.
Tack för svaren båda två och tack för tipset om säkerheten. Jag har självklart säkrat upp där.

Inte för att vara tjafsig, men port ftp och http är inte säkert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 18:09
Ursprungligen av studiox:

Inte för att vara tjafsig, men port ftp och http är inte säkert

Här är ingen som är tjafsig. Berätta mer om du orkar.
Menar du att HTTPS inte är tillräckligt säkert i det här fallet?

Senast redigerat 2011-03-09 18:20
  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 19:43
Ursprungligen av acke:

Här är ingen som är tjafsig. Berätta mer om du orkar.
Menar du att HTTPS inte är tillräckligt säkert i det här fallet?

Jo, HTTPS är säkert, HTTP är inte säkert. HTTPS ska du inte köra på port 80 utan 443 För detta behöver du också ett certifikat, men det är inte så dyrt. Dessutom behöver ju din "ftp server" kunna använda olika portar, vilken är det du använder?

FTP är inte säkert, däremot är SFTP och FTP/SSL säkert. Där gäller också andra portar beroende på hur du säkrar upp FTP.

1
Bevaka tråden