Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan inte OS X visa rätt ändringsdatum på filer?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem som är väldigt, väldigt irriterande.

Jag jobbar med webbutveckling i olika former, och min arbetsdag består ofta i att skyffla runt filer. Det innebär alltså ladda hem filer från en FTP, ändra, ladda upp igen och liknande saker. Även en hel del filer tas emot via t ex dropbox, mail och andra kanaler.

Jag har märkt något väldigt irriterande dock. Om jag ändrar en fil så uppdaterar inte alltid Finder ändringsdatumet på filen. Jag kan dubbelklicka på en textfil som var ändrad förra veckan, skriva lite text i den, spara, och ändringsdatum står fortfarande på förra veckan. Även efter refresh av katalogen. Varför?

Dessutom är problemet omvänt ibland. Ibland när den faktiskt uppdaterar datumet i Finder, och jag drar-och-släpper filen (som är ändrad för en minut sedan) till ett FTP-program, kan den säga: "Är du säkert på att du vill ersätta filen på servern med en fil som senast ändrades <datum för tre veckor sedan>?".

Jag blir tokig på detta, det är inte alltid man jobbar med versionshanteringssystem i projekt, och att inte kunna lita på ändringsdatum på filer gör jobbandet mycket knepigare - man är alltid orolig att man jobbar i en gammal fil eller laddar upp gamla versioner på en livesite.

Någon som vet varför den beter sig så?

Kan tillägga att jag kör en iMac i7 med OS X 10.6.6

Har du samma problem i terminalen eller gäller det endast Finder?

1
Bevaka tråden