Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att öppna portar?!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Men ååå vad jag ogillar mysko fel. Säkert en fråga om skit bakom spakarna som vanligt, kanske någon här kommer på lösningen.

Jag försöker helt enkelt öppna vissa portar. Och ja, jag har gjort det förut (annan router, annan ISP), så egentligen vet jag hur man gör. (Har även googla och läst på nätet, ja.)

Sitter med OS 10.6.6, en Linksys WRT54G mellan mig och ISP:n (glasfiber, om det kan betyda något).

Jag har ställt in port forwarding i routern, till rätt IP, dvs min interna/privata.

Jag har stängt av "Block anonymous internet requests".

Datorn har en fast IP-adress inom nätverket.

Jag har lagt till ventrilo-servern till de tillåtna programmen i Macens brandvägg, jag har även försökt med avstängd brandvägg.

Jag ringde min ISP bara för säkerhets skull, och ja, jag satt bakom deras brandvägg, detta ändrades även fast de inte trodde det hade med saken att göra. Så nu har jag en publik IP, hette det så?

Fungerar fortfarande inte att nå servern (på port 3784, annat funkar inte heller, såsom SSH).

Routerns firmware har jag uppdaterat. Vad missar jag?

Portscan ger inget resultat, fastän det ska vara flera öppna portar...

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 00:36

Visa gärna en skrämdump på din 54G (Förmodligen världens mest använda router så det är många som är bekanta med den här) - Du kan också googla lite, finns sajter som genererar configs till just den routern.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-09 11:01

Har inte Linksys:n en förinställning för standardtjänster såsom SSH? Prova annars med en startardport och få den forwardad innan du ger dig på ostandard. Kanske?

Hmm mja, just SSH:n är ju inte problemet, utan att det över huvudtaget inte går att forwarda. Ska nog resetta hela routern, det har jag inte försökt med än.

Innan flytten hade jag också en hel kartong med routrar, switchar och annat smått å gott, var är den nu? Typiskt. :-/

1
Bevaka tråden