Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 modem med Telia som operatör

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-28 19:59

Är det någon på det här forumet som har lyckats med att koppla upp en Macbook Pro med iPhone 4? Jag kan parkoppla dom, men har aldrig lyckats med att surfa.

Nu när jag ska köpa en iPad så kollade jag upp tvillingkorten med telia. Då visar det sig att man inte kan få tvillingkort med de abonnemang som är speciellt framtagna för iPhone. d v s iMidi, iMaxi osv. Det i sig är ju märkligt. Men svaret jag fick var att de abonnemangen inte klarar trafiken..?? Kan det vara det som är anledningen till att jag ALDRIG lyckats komma ut på nätet med iPhone som modem.

Verkar ju helt sinnessjukt. Men när det gäller telia så blir jag inte förvånad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-28 20:23

Du saknar något i ditt Telia-abb, typ surf skulle jag tro. Jag kan utan problem köra iPhone 4 som modem (både USB och Bluetooth) med Telia som operatör. Du har slagit på Internet-delning på iPhone 4 hoppas jag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-28 20:25

Vad har du för abonnemang? Jag har iMidi och där ingår ju 200MB surf/mån. Jag surfar ju utan problem med själva telefonen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-28 22:30
Ursprungligen av Pehja:

Vad har du för abonnemang? Jag har iMidi och där ingår ju 200MB surf/mån. Jag surfar ju utan problem med själva telefonen.

Jag har Telia Prata På inkl Mobilsurf. Så jag tror fortfarande på att Internet-delning i iPhone 4 inte är påslagen. Alternativt, när du vill köra via Bluetooth, har du missat att ansluta till din iPhone 4 i Bluetooth-menyn. Det är inte förrän då som du ansluter/aktiverar nätverksanslutningen från datorn till din iPhone 4.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-28 22:50
Ursprungligen av frazze:

Jag har Telia Prata På inkl Mobilsurf. Så jag tror fortfarande på att Internet-delning i iPhone 4 inte är påslagen. Alternativt, när du vill köra via Bluetooth, har du missat att ansluta till din iPhone 4 i Bluetooth-menyn. Det är inte förrän då som du ansluter/aktiverar nätverksanslutningen från datorn till din iPhone 4.

Förlåt, ser nu att jag formulerat rubriken galet. Jag kan surfa, men inte genom bluetooth. Alltså iPhone är parkopplad via bluetooth men jag kommer inte ut på nätet. Ja internet-delningen är på i telefonen. Annars skulle jag inte kunna surfa med sladd heller. Men det framgick ju inte riktigt i min formulering.

Kan jag ha missat något annat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-28 22:54
Ursprungligen av Pehja:

Kan jag ha missat något annat.

Ja, att ansluta till din iPhone 4 via Bluetooth-menyn.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-28 23:00
Ursprungligen av frazze:

Ja, att ansluta till din iPhone 4 via Bluetooth-menyn.

Nej. Jag ansluter via Bluetooth-menyn på datorn. Klickar på iPhone och väljer "anslut till nätverket" grejerna pratar med varandra.
iPhone indikerar att den är parkopplad, men jag kommer inte ut på en enda sida.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-28 23:08
Ursprungligen av Pehja:

Nej. Jag ansluter via Bluetooth-menyn på datorn. Klickar på iPhone och väljer "anslut till nätverket" grejerna pratar med varandra.
iPhone indikerar att den är parkopplad, men jag kommer inte ut på en enda sida.

Det räcker nog inte med att ha den parkopplad...
Har du gått in i Systeminställningar - Nätverk under Äpplet? Där ska du kunna se porten till din iPhone. Du behöver skriva in *99# (om jag minns rätt) som telefonnummer, och välja Anslut.
Du kan få Anslut (telefonlurssymbol) i Menyraden genom att klicka i Visa i menyraden eller liknande (har ingen bärbar och iPhone här just nu).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-28 23:26
Ursprungligen av kenjon:

Det räcker nog inte med att ha den parkopplad...
Har du gått in i Systeminställningar - Nätverk under Äpplet? Där ska du kunna se porten till din iPhone. Du behöver skriva in *99# (om jag minns rätt) som telefonnummer, och välja Anslut.
Du kan få Anslut (telefonlurssymbol) i Menyraden genom att klicka i Visa i menyraden eller liknande (har ingen bärbar och iPhone här just nu).

Nu börjar det likna något. Jag har två telefonkopplingar där. En port med bild på iPhone och en Bluetooth PAN. Ingen av dessa blir "grön" när
det står "internet-delning" på telefonen. Vad är det för skillnad på PAN och DUN och ska det verkligen behöva vara så här krångligt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 00:10
Ursprungligen av kenjon:

Det räcker nog inte med att ha den parkopplad...
Har du gått in i Systeminställningar - Nätverk under Äpplet? Där ska du kunna se porten till din iPhone. Du behöver skriva in *99# (om jag minns rätt) som telefonnummer, och välja Anslut.

Nu pratar du om DUN (DialUp Network) vilket bara hanterar godtycklig mobil som en avancerad serieport kopplad till ett modem med nätverksegenskaper. Vidare behövs ett modem-script och ett fiktivt telefonnummer (*99#).

Ursprungligen av kenjon:

Du kan få Anslut (telefonlurssymbol) i Menyraden genom att klicka i Visa i menyraden eller liknande (har ingen bärbar och iPhone här just nu).

Men nu pratar vi om Internet-delning som sker genom Bluetooth PAN och den använder sig inte av script eller telefonnummer. Det etablerar ett ethernetlager ovanpå bluetooth-förbindelsen som sedan kör IP. Himla finar saker, vettu!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 00:05
Ursprungligen av Pehja:

Nej. Jag ansluter via Bluetooth-menyn på datorn. Klickar på iPhone och väljer "anslut till nätverket" grejerna pratar med varandra.
iPhone indikerar att den är parkopplad, men jag kommer inte ut på en enda sida.

Men är klockan blåfärgad alternativt menynraden grönfärgad?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 00:07

Den är blåfärgad

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 00:16
Ursprungligen av Pehja:

Den är blåfärgad

Det är bra. Glöm det där med grönfärgad - jag vet inte var jag fick det ifrån.

Men vad får du för felmeddelande när det inte fungerar?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 00:21
Ursprungligen av frazze:

Det är bra. Glöm det där med grönfärgad - jag vet inte var jag fick det ifrån.

Men vad får du för felmeddelande när det inte fungerar?

Inget felmeddelande alls egentligen. Men statusen är röd på Macen och det står att den ej är ansluten i internetinställningsmenyn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-02-28 22:26

Funkar helt utan problem för mig med Telia, iPhone 4 och MBP.

Har du slagit på internetdelningen i telefonen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 00:16

Statusen är ej ansluten! Fasten den ju uppenbarligen är det..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 00:18
Ursprungligen av Pehja:

Statusen är ej ansluten! Fasten den ju uppenbarligen är det..

Du ska leta efter Bluetooth PAN om du kör blåtand och iPhone om du kör USB.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-01 00:23
Ursprungligen av frazze:

Du ska leta efter Bluetooth PAN om du kör blåtand och iPhone om du kör USB.

Den har jag hittat. Klickar och ansluter. Telefonen indikerar anslutning. Men datorn gör det inte.

Har du prövat att rensa nätverkslistan? Och om jag förstår dig rätt så kan du surfa om du använder kabeln?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-06 23:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du prövat att rensa nätverkslistan? Och om jag förstår dig rätt så kan du surfa om du använder kabeln?

Ja, jag har rensat och ja jag kan surfa med kabeln.. Jag har testat med samtliga mina iPhones 3g, 3gs och 4:an. Något
är det som jag gör fel.

Ursprungligen av Pehja:

Ja, jag har rensat och ja jag kan surfa med kabeln.. Jag har testat med samtliga mina iPhones 3g, 3gs och 4:an. Något
är det som jag gör fel.

Iom att du har kollat med flera av dina lurar så är det datorn som är problemet och inte telefonen, borde vara iaf..

Kan du parkoppla andra enheter? Kan du kanske lägga upp en screen på dina blåtandsinställningar?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-08 20:55

Den ena bilden visar telefonen. Att den är parkoplad och indikerar internetanslutning.
den andra bilden visar datorn. Att telefonen är ansluten men INTE kommer ut på nätet.

1
Bevaka tråden