Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern webcam till MacBookPro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-27 02:18

Hej på er
Jo, tänkte höra om någon kan tipsa om en bra webkamera (HD) som man kan koppla till en MacBookPro. Saken är att vi ska livesända ett projekt via Bambuser och behöver kunna montera en kamera högt uppe på ett stativ utomhus, så jag kan inte hissa upp själva datorn.

Har hittat denna från Logitech som verkar bra och funkar till OSX: http://www.logitech.com/sv-se/webcam-communications/webcams/devices/6816

Sedan så har man väl problemet med USB och räckvidd,, så jag tänkte köra en 5M med förstärkare, typ Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Vad tror ni,,, är detta en bra plan eller kommer det att skita sig?

Köpte en QuickCam® Vision Pro 9000 for Mac för att testa det här med HD-webcams. Bildkvaliteten är fenomenal - framför allt när man är van vid webcams normala luddighet och skrämmane usla dynamik. Autofokusen och autobländaren är också bra - mycket bra. Jag har även testat den med aktiv USB-förlängare. Inga problem.
Tyvärr fattar inte en del mjukvara (t.ex. Ustream producer) att kameran också ger 16:9 - eftersom det är HD720p - så det blir gamla vanliga vidriga 4:3 snittet. Detta gör att kameran är oanvändbar för mig. Jag gav den till en som behövde en övervakningskamera kopplad till en server. Bildsnittet är ju då skit samma.
På jobbet kranar jag in en Panasonic AG-HPX171 med FireWire till en MBP för live via Ustream. Men det är ju en annan femma :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-27 13:36

Tackar,, men det funkade iaf med förlängningen, det är lite A och O.. Tror att jag kör på den kameran jag hittade, den hade fått väldigt bra omdömen..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-07-12 12:47
Ursprungligen av Fredric:

Tackar,, men det funkade iaf med förlängningen, det är lite A och O.. Tror att jag kör på den kameran jag hittade, den hade fått väldigt bra omdömen..

Blev du nöjd med kameran? Drar den mycket CPU när man videochattar? Engadget hade synpunkter på det när de testade C910

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 14:50

Borde det inte gå att köra Firewire till en vanlig DV kamera? Eller funderar det inte live? (Har ingen bra erfarenhet här så jag kan vara ute och cykla).

Beroende på hur högt den ska sitta kan du ju helt klart få problem med focus - inte säkert man ser ett skit. En vanlig övervakningskamera för IP kan ju vara ett alternativ men där har jag heller ingen erfarenhet

Jo, det går ju alldeles utmärkt. Det går att köra realtid med alla videokameror som har FW.

Ursprungligen av studiox:

Borde det inte gå att köra Firewire till en vanlig DV kamera? Eller funderar det inte live? (Har ingen bra erfarenhet här så jag kan vara ute och cykla).

Beroende på hur högt den ska sitta kan du ju helt klart få problem med focus - inte säkert man ser ett skit. En vanlig övervakningskamera för IP kan ju vara ett alternativ men där har jag heller ingen erfarenhet

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 19:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det går ju alldeles utmärkt. Det går att köra realtid med alla videokameror som har FW.

Precis, jag har ju kunnat välja FW som source i alla trevliga program som tar emot live-data. Någon borde väl i så fall ha tillgång till en "vanlig jävla DV kamera" på bygget där du jobbar. Släng upp den istället för en billig USB kamera är mitt tips.

1
Bevaka tråden