Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter MacHogia - vad rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-09 12:48

Eftersom MacHogia la ner verksamheten, fick ett antal av våra kunder ett smärre hjärtflimmer. Alternativen är ju inte helt uppenbara.

Hittills har vi utvärderat:
- Cognitive Stelvio
- Unicell UNI
- Montania StepOne
- K&A Marathon

Alla fungerar som de skall, så vad väljer man? Vad tycker ni som ev. arbetar i något av ovanstående?

Ursprungligen av Schuckert:

Eftersom MacHogia la ner verksamheten, fick ett antal av våra kunder ett smärre hjärtflimmer. Alternativen är ju inte helt uppenbara.

Hittills har vi utvärderat:
- Cognitive Stelvio
- Unicell UNI
- Montania StepOne
- K&A Marathon

Alla fungerar som de skall, så vad väljer man? Vad tycker ni som ev. arbetar i något av ovanstående?

Jag har inte arbetat i Unicell men jag kan konstatera att demoversionen har ett vidrigt gränssnitt.

Jag arbetar i en midre organisation och har använt stelvio sedan 7-8 månader tillbaka och är fullt nöjd. Är enkelt att använda. Bokföring och redovisning uppfyller helt våra behov. Har dock inte testat skattedeklaration eftersom vi deklarerar via skatteverket.se

Ursprungligen av Fredse:

Jag har inte arbetat i Unicell men jag kan konstatera att demoversionen har ett vidrigt gränssnitt.

Du är härlig i Din beskrivning av UNI_BAS - "ett vidrigt gränssnitt" - Jo, Du är ju inte den ende som har klagat på just gränssnittet. Det finns förstås dom som tycker precis tvärtom. Man kan gott säga att det varit blandade åsikter om just gränssnittet. Vi som står bakom Unicells program tycker förstås det är roligt att utseendet väcker så starka känslor.

Du skriver samtidigt: "Jag har inte arbetat i Unicell". Prova gärna - Du kommer säkert att förstå varför UNI_BAS är på väg att bli Sveriges mest sålda ekonomiprogram för småföretagare.

Men visst lyssnar vi - den som laddar ner programmet idag, möts av ett uppfräschat gränssnitt.

Senast redigerat 2005-02-13 00:56

Vi har utvärderat Hansa och Step One, just nu lutar det åt Step One. Hansa verkar nästan för stort för oss.

När man överväger vilket ekonomisystem man ska välja så glöm inte ta en titt på företaget bakom respektive system och om det verkar vara något stabilt och väletablerat som kan finnas kvar ett antal år framåt. Ekonomisystem är något man inte vill byta allt för ofta...
Försök höra från andra användare vad de har för erfarenhet av support etc.

Mvh
Johan Sölve
Montania System AB

PS. Jag är partisk...

Senast redigerat 2005-02-14 20:01
  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 18:26

Skrev precis om HansaWorld SMB i en annan tråd... Vi har flera kunder som kör HansaWorld SMB som verkar nöjda. Går att köra i blandade mac/pc-miljöer. Enkelt att integrera med FileMaker, t ex om man vill fakturera och registrera betalningar i FileMaker och sen skapa verifikaten i Hansa. Finns några olika versioner att välja på, demos går att ladda ned på hansaworld.com

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 21:30
Ursprungligen av Fredse:

Jag har inte arbetat i Unicell men jag kan konstatera att demoversionen har ett vidrigt gränssnitt.

Du blir knappast gladare av det här svaret, men ALLA administrativa system har ett "vidrigt" gränssnitt om man jämför med vanliga bruksprogram. Anledningen verkar ofta vara att de som utvecklar de programmen gör det i något relativt plattformsoberoende, högnivå-4G-språk som gör att det går mycket snabbt att utveckla och att de kan koncentrera sig på att få programmet att hantera siffrorna rätt. Användargränssnittet blir däremot lite som det blir - en slags minsta gemensamma nämnare som inte ser ut att höra riktigt hemma på någon plattform men som ändå fungerar relativt bra.

Själv är jag förvånad över att SPCS fortfarande verkar kunna kränga program för Windows som ser ut att vara gjorda i Visual Basic för 16 bitarsdatorer - fast de kanske fortfarande använder den där gamla licensen som de köpte för 10 år sedan?

Och jag är också på jakt efter ett program som inte är så jäkla låst till ett visst land, utan som klarar av att bokföra i en massa olika valutor för samma företag och att hantera aktiekapital i flera olika valutor (företaget finns i UK, har aktier utgivna dels i GBP, dels i EUR, har bankkonton i UK, Sverige och Tyskland i GBP, SEK och EUR samt fakturerar kunderna i ytterligare några olika valutor som ibland kommer in på GBP-kontot, ibland på SEK-kontot och ibland på EUR-kontot samt ibland deponeras på ett USD-konto hos en av de större revisionsfirmorna i USA) samt klarar av att betala ut lönder och rätt hantera skatter och avgifter i flera länder samtidigt.

Det verkar antingen bli HansaWorld eller utsourcad MySAP som gäller för oss. Tokigt.

Hansa

Ursprungligen av rawrez:

Du blir knappast gladare av det här svaret, men ALLA administrativa system har ett "vidrigt" gränssnitt om man jämför med vanliga bruksprogram.

Jag håller inte riktigt med. Tycker att Hansa har ett bra gränssnitt. Nu använder jag en lite äldre version, eftersom den har fritt antal klienter och jag bokför åt ett par rätt små företag där det inte lönar sig att betala supportavtalet, men jag tror inte det har blivit sämre. Det är ett rejält lyft för den som kört Hogia!

Annars skulle jag kika på StepOne. För mig ligger det en del ekonomi i det jämfört med Hansa, av ovan nämnd anledning. Fast Hansa är i alla lägen mitt förstaval.

Ursprungligen av Schuckert:

Eftersom MacHogia la ner verksamheten, fick ett antal av våra kunder ett smärre hjärtflimmer. Alternativen är ju inte helt uppenbara.

Hittills har vi utvärderat:
- Cognitive Stelvio
- Unicell UNI
- Montania StepOne
- K&A Marathon

Alla fungerar som de skall, så vad väljer man? Vad tycker ni som ev. arbetar i något av ovanstående?

Cognitive Stelvio eller Montania StepOne. Det är en smaksak vilket man väljer, båda programmen är mycket bra.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-14 18:36
Ursprungligen av Schuckert:

2003-06-09, 12:48 Inlägg 1

Det var ett tag sedan frågan ställdes.
Men svaren kanske är intressanta ändå.

1
Bevaka tråden