Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av minne och disk i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!
Har en 4 år gammal Macbook Pro som jag skulle vilja uppgradera ramminnet på. Hur är det med Apples ramminnen, går det att ta ifrån andra datormärken/stationära datorer och lyfta in? Vad ska man titta efter? Misstänker att jag har RAM Type: PC2-5300 DDR2 Min. RAM Speed: 667 MHz. I vilka andra datormodeller kan man hitta dessa?

Ursprungligen av b99andla:

...går det att ta ifrån andra datormärken/stationära datorer och lyfta in?

Så länge det är samma minnestyp så kan du självklart flytta minnen från en dator till en annan.

Men tänk på att det finns två olika varianter av de flesta minnestyperna:
- DDR2 PC2-5300 DIMM
- DDR2 PC2-5300 SO-DIMM (dvs "Small Outline DIMM", själva minnesmodulen är alltså lite mindre)

De flesta stationära datorer använder DIMM, och laptops använder SO-DIMM.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-17 10:31

Jag misstänker att du har en 5år gammal MBP.

Leta upp din modell på Apple - Support - Technical Specifications, där finns info vilket minne du kan stoppa i och hur mycket.

Äpple-menyn -> Om den här datorn -> Mer info... -> Minne
Där finns info om vad du har.

Är man riktigt lat kan man prova Crucials program som läser av vad du har och vad du kan köpa av dem. Crucial Memory scanner for Mac

Wikipedia har en del info oxå.

Med hjälp av infon ovan kan du luska ut vad du har för minne, hur mycket du kan stoppa i max.

Sen är det såvitt jag vet bara att leta upp passande minne från vilken butik/dator som helst och stoppa i, så länge de har samma specifikation.

(För övrigt anser jag att RAM är så billigt och enkelt att byta att man bör ha minst 4GB om det är möjligt.)

Verkar vara så att min dator bara kan hantera 3gb ramminne, stämmer det fortfarande eller är det fixat iom nyare versioner av operativet. Har läst här:
Why are the MacBook Pro "Core 2 Duo" models limited to 3 GB of memory? If I install dual 2 GB modules, why won't I be able to use 4 GB of RAM? @ EveryMac.com

Ursprungligen av b99andla:

...stämmer det fortfarande eller är det fixat iom nyare versioner av operativet.

Ja, det stämmer fortfarande. Om du läser på sidan som du länkade till, så ser du att det beror på begränsningar i datorns "chip set", och går alltså inte att fixa med uppdateringar av operativsystemet.

På den sidan står också att du kan montera 4 GB, och att grafikkortet kan använda en del av "den fjärde", och därför bör du få ca 3 GB tillgängligt för systemet. Så du tjänar ändå lite på att ha 4 i stället för 3.

Ursprungligen av b99andla:

...kan hantera 3gb ramminne...

Ursäkta lite språkpolis, men använd gärna rätt enheter.

gb = gram bit ???
GB = gigabyte

Det är okej att vara språkpolis när du ger så bra svar! Lutar åt att det blir två såna här då, borde funka va?

Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB (KVR667D2S5/2G) - SO-DIMM-minne - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Det andra alternativet är ju att köpa en SSD, tror ni att det är värt att satsa på det till en sån här gammal dator eller ska jag bara nöja mig med ramminnena?

ssd kommer helt klart göra datorn kvickare, speciellt i jämförelse med att öka med 1GB RAM.

Hade jag haft pengar i din sits hade jag helt klart satsar på SSD

Är det värt det då för en såpass gammal Macbook? Har ni någon disk att rekommendera?

Senast redigerat 2011-02-17 12:55

Eftersom tråden nu har breddats till att handla om mer än RAM, så har jag bytt rubrik på tråden.

/Mod

Verkar ju som att OCZ Vertex 2 är populär. Om jag väljer den är det bara att poppa i den då tro?

Har inte själv satt i en SSD än, men var nära, och då hade skule jag köpa SSD. Ändringar i ekonomin gjorde det omöjligt xD

1
Bevaka tråden