Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar kontakten med Time Capsule och nätverket

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag min min fru Sarah har var sin MacBook Pro och har en Time Capsule 2 TB med trådlöst nätverk. Vi bägge upplever att våra MBP tappar kontakten med trädlösa nätverket. Otroligt frustrerande!

Har uppdaterat allt vad vi kan, både MBP och TC utan resultat.

För att kunna arbeta har vi bytt ut den mot en Netgear N300 och det fungerar utmärkt. Dock så har vi ingen backup längre

Någon annan med problem med sin TC?

Jag skulle vilja påstå att det ofta är strul med just trådlösa nätverk på apples produkter. Är det inte med accesspunkten så är det med airportkortet osv. I de fall jag har varit med har det oftast fungerat bra att byta kanal på nätverket. Ett bra verktyg för att kolla vilken kanal som är lämplig att använda är iStumbler. iStumbler visar alla nätverk som airport känner av (även dom som inte dyker upp i OS X:s nätverkslista), hur hög signalstyrkan är och på vilken kanal dom ligger. Se om det finns ett annat nätverk på samma kanal som ditt, med en hög signalstyrka. Sannolikt är detta problemet, och det brukar då hjälpa att ändra kanal i Airport-verktyg till en kanal som inte används i ditt område.

Testa speciellt att köra iStumbler i dom rum/delar av bostaden där datorn oftast tenderar att tappa nät.

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

Jag skulle vilja påstå att det ofta är strul med just trådlösa nätverk på apples produkter. Är det inte med accesspunkten så är det med airportkortet osv. I de fall jag har varit med har det oftast fungerat bra att byta kanal på nätverket. Ett bra verktyg för att kolla vilken kanal som är lämplig att använda är iStumbler. iStumbler visar alla nätverk som airport känner av (även dom som inte dyker upp i OS X:s nätverkslista), hur hög signalstyrkan är och på vilken kanal dom ligger. Se om det finns ett annat nätverk på samma kanal som ditt, med en hög signalstyrka. Sannolikt är detta problemet, och det brukar då hjälpa att ändra kanal i Airport-verktyg till en kanal som inte används i ditt område.

Testa speciellt att köra iStumbler i dom rum/delar av bostaden där datorn oftast tenderar att tappa nät.

Varför använda iStumbler? Det är inbyggt i Mac Os X 10.6.

(Äpplet -> Om den här datorn -> mer info -> nätverk -> airport)

Jag tror också du har någon slags störning, fungerar det fint med en annan router så pilla på Kanalerna.

Som sebastian säger. Mest troligt att det är kanalen som kärvar.

Enda jag upplevde med TC var att det blev lite för mkt trafik på kanalen när det skulle tas backup.

Satte den på lina istället och det blev magnituder bättre.

Men i ditt fall; känns ju lite kass behöva koppla bärbara via snöre...

Kan du inte kontakta ett serviceställe/affären etc och klaga?
Har du version 7.5.2 i stationen? Du kan också prova att backa en version.
( Airport Utiliy, "Överför fast programvara" )

Ursprungligen av Goflorp:

Har du version 7.5.2 i stationen? Du kan också prova att backa en version.
( Airport Utiliy, "Överför fast programvara" )

Har kört in den och då blev det nästan värre

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-03 21:48

Jag körde in 7.5.2 på min TC 2TB för ett tag sen då började hela mitt nätverk klydda likadant som du rapporterar. Nedgraderade till 7.5.1 men det hjälpte inte, sen ändrade jag vilka kanaler jag använder och då började allting fungera precis som innan. Har dock inte vågat uppgradera till 7.5.2 än. Men jag tror att det inte ska vara några problem om jag bara håller koll på att kanalerna inte ändras.

Har på något sätt på känn att i uppgradering så måste den ha bytt vilken kanal den ska använda när den står på "Automatisk" eller något. För mina problem uppstod vid uppgraderingen.

Så testa vad dem andre (och jag) att ändra kanalerna...

OK - tack för alla svar.
Jag ska testa och koppla in den igen och sätta en fast kanal.

/Peter

Ursprungligen av peterwatz:

OK - tack för alla svar.
Jag ska testa och koppla in den igen och sätta en fast kanal.

/Peter

Om det inte hjälper kan du testa att sätta ipv6 till AV på Macböckerna.

1
Bevaka tråden